Philosophy as a smoking pipe for elves

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36517/Argumentos.24.6

Keywords:

Philosophy. Criticism. Philosophy teaching.

Abstract

The article problematizes the context of persecution and denial of the teaching process of philosophy. It is an attempt to discredit the presence of Philosophy in school by presenting it as useless knowledge, with no use for the training of the young student. In the words of a member of the government court, it can be referred as a “pipe for elves”. The authors question what would be this "pipe" as manner of discussing the importance of Philosophy and its teaching in school educational processes; and, in this sense, it replaces the critical role of philosophizing and philosophy.

Author Biographies

Junot Cornélio Matos, Universidade Federal de Pernambuco - Departamento de Filosofia

Doutor em Educação, Professor Associado II da Universidade Federal de Pernambuco. Coordenador do Mestrado Profissional em Filosofia. Pesquisa os temas de Filosofia e Educação, Formação de Professores de Filosofia, Ensino de Filosofia, Filosofia de Nietzsche. Além disso, está integrado em estudos e debates sobre temas, como: Fundamentos da Educação em Direitos Humanos, Pensamento pedagógico de Paulo Freire.

Sérgio Ricardo Vieira Ramos, Colégio de Aplicação da Universidade Federal de Pernambuco

Doutor em Filosofia pela Universidade Federal de Minas Gerais (2008). Docente da Universidade Federal de Pernambuco (Colégio de Aplicação). Vice-coordenador do Mestrado Profissional em Filosofia. Tem experiência na área de Filosofia, com ênfase em Ética.

References

CERLETTI, Alejandro. Ensinar Filosofia: da pergunta filosófica à proposta metodológica. In Kohan, Walter O. (Org.) Filosofia: caminhos para seu ensino. Rio de Janeiro. DP&A, 2004.

KANT, Immanuel. Sobre a Pedagogia. Tradução Francisco C. Fontanella. Piracicaba-SP: Editora Unimep, 2006.

NAVIA, Ricardo. O ensino médio de filosofia nas presentes condições culturais e sociais de nossos países. In. Filosofia e ensino: a filosofia na escola. , p. 278-290.

NIETZSCHE, Friedrich. Ecce Homo. Wie man wird was man ist. Vol. II, 1955. [Ecce Homo. Como cheguei a ser o que sou] Tradução de Lourival de Queiroz Henkel. Edições de Ouro

RUSSELL, Bertrand. Os problemas da Filosofia. Trad. de Desidério Murcho. Lisboa: Edições 70, 2008.

SARTRE, Jean-Paul. O Imaginário. Trad. Duda Machado. São Paulo: Ed. Ática, 1992.

SAVATER, Fernando. O valor de educar. Trad. de Monica Stahel. São Paulo: Planeta, 2012.

Published

2020-08-03

Issue

Section

Artigos