The authority personality and its social mirror
DOI:
https://doi.org/10.29148/labor.v1i27.81137Keywords:
Authoritarianism. Education. School without Party. Mass psychology. Human emancipation.Abstract
This article focuses on the recent political-ideological developments in Brazil regarding the formation of an authoritarian governmental character. The objective is to analyze the social results of this authoritarian discourse and its resonance in society. The theoretical framework adopted is mainly linked to the study by Theodor Adorno (1903-1969) and Hannah Arendt (1906-1975) about the authoritarian character of the ruler and the link created with the masses from his personality. Practices that aim to build the image of an authoritarian personality are linked, drawing a reflective line with the concept of the trivialization of evil, generated by the normalization of the totalitarian ideal. It will be pertinent to add the Adornian understanding of cultural industry and Freud's ideas in mass psychology and analysis of the self, bringing elements to the understanding of authoritarian irrationality and its massifying capacity. As a result of this initial investigation, the responsiveness of a significant portion of society to the anti-democratic ideal is notorious.
Downloads
References
ADORNO, Theodor. Indústria cultural e sociedade. São Paulo: Paz e Terra, 2002.
ADORNO, Theodor. La técnica psicológica de las alocuciones radiofónicas de Martin Luther Thomas. Ediciones Akal, S.A, 2008a.
ADORNO, Theodor. Ensaios Sobre a Psicologia Social e Psicanálise. São Paulo: Unesp, 2015.
ABRANCHES, Sérgio. Democracia em risco? 22 ensaios sobre o Brasil hoje. São Paulo: Cia. das Letras, 2019.
ADORNO, Theodor. Estudos sobre a personalidade autoritária. São Paulo: Unesp, 2019.
ADORNO, Theodor. Aspectos do novo radicalismo de direita. São Paulo: Unesp, 2020.
ALGEBAILE, Eveline.; FRIGOTTO, Gaudêncio (Org.). Escola “sem” partido: esfinge que ameaça a educação e a sociedade brasileira. Rio de Janeiro: Edições LPP/ UERJ, 2017.
ARENDT, Hannah. Eichmann em Jerusalém: um relato sobre a banalidade do mal. São Paulo: Companhia das letras, 1999.
ARENDT, Hannah. Origens do Totalitarismo. São Paulo: Companhia de Bolso, 2012.
CECILIO, Camila. Enem, ideologia e metas agressivas: veja o que foi discutido entre Bolsonaro e ministro da Educação. Revista Nova Escola. Ano 14, Edição 321, 26 de abril de 2019. Disponível em: https://novaescola.org.br/conteudo/17093/enem-ideologia-e-metas-agressivas-veja-o-que-foi-discutido-entre-bolsonaro-e-ministro-da-educacao. Acesso em: 09 out. 2020.
FREUD, Sigmund. Psicologia das massas e análise do eu. Rio de Janeiro: L&PM, 2013.
FREUD, Sigmund. O mal-estar da cultura. Rio de Janeiro: L&PM, 2017.
FRIGOTTO, Gaudêncio (Org.). Escola “sem” partido: esfinge que ameaça a educação e a sociedade brasileira. Rio de Janeiro: Edições LPP/ UERJ, 2017.
LE BON, Gustave. Psicologia das multidões. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 3ª ed, 2018.
SAFATLE, Vladimir. O circuito dos afetos: corpos políticos, desamparo e o fim do indivíduo. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2º ed. 2016.