Nurses’ knowledge about work accidents

  • Francisca Mayra de Sousa Melo Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-brasileira (UNILAB)
  • BrenaShellem Bessa de Oliveira Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-brasileira (UNILAB).
  • Rhaiany Kelly Lopes de Oliveira Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-brasileira (UNILAB).
  • Jallyne Colares Bezerra Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-brasileira (UNILAB).
  • Maria Jocelane Nascimento da Silva Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-brasileira.
  • Emanuella Silva Joventino Universidade da integração Internacional da Lusofonia Afro-brasileira.
Keywords: Occupational Risks, Accident Prevention, Occupational Health, Occupational Health Nursing.

Abstract

Objective: to understand the knowledge of nurses about work accidents. Methods:qualitative research carried out with ten nurses working in Primary Health Care Services. Data collection was performed through recorded semi-structured interview. The speeches were transcribed and analyzed using the categorization technique. Results: two categories emerged in the participants’ speeches: Knowledge about scope and concept of Work Accident; Knowledge about prevention and measures after exposure to biological material. Actions based on changes in the work process and in the qualification of the nursing professional become necessary for adequate and safe care. Conclusion: there was an incipient knowledge of the majority of the interviewees regarding some aspects of occupational health and the need for interventions capable of reducing the occurrence of these accidents.

Author Biographies

Francisca Mayra de Sousa Melo, Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-brasileira (UNILAB)
Mestrado em Enfermagem em andamento pela Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-brasileira (UNILAB),cuja orientadora é a professora Dra. Emanuella Silva Joventino.
BrenaShellem Bessa de Oliveira, Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-brasileira (UNILAB).
Graduação em enfermagem em andamento pela Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-brasileira (UNILAB).
Rhaiany Kelly Lopes de Oliveira, Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-brasileira (UNILAB).
Graduação em andamento no curso de enfermagem da Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-brasileira (UNILAB).
Jallyne Colares Bezerra, Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-brasileira (UNILAB).
Graduação em andamento no curso de enfermagem da Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-brasileira (UNILAB).
Maria Jocelane Nascimento da Silva, Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-brasileira.
Graduação em andamento em Enfermagem na Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-brasileira, com início do curso em 2015. Atualmente, bolsista da FUNCAP, cuja professora orientadora é a Dra. Emanuella Silva Joventino.
Emanuella Silva Joventino, Universidade da integração Internacional da Lusofonia Afro-brasileira.
Professora Doutora dos curso de Graduação e Mestrado em Enfermagem da Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-brasileira. Membro do Comitê de Ética em Pesquisa da UNILAB.
Published
2017-06-13
Section
Research Article