TV Show like a Cultural Practice: the social class taste, symbolic hierarchy and cultural legitimacy
DOI:
https://doi.org/10.36517/rcs.v48i1.18883Keywords:
Talk shows, Taste, Cultural ConsumptionAbstract
Brazilian versions of talk shows with psychologists on stage, broadcast on television and radio (with recordings performed in a theater), are good access ways to the discussion of cultural practices and the taste if the people and social groups that comprise it were considered. Especially considering the productions of "Casos de Família" (SBT), "Marcia" (Bandeirantes) and "No Divã do Gikovate" (CBN), this paper will discuss some meanings attributed by these agents to their participation in order to illuminate not only symbolic hierarchies, but the dimensions of domination and violence symbolic to which they are submitted.Downloads
References
ALMEIDA, Heloísa Buarque de.“Muitas mais coisas”:
telenovela, consumo e gênero. Tese de Doutorado. Departamento
de Antropologia/IFCH, Unicamp, Campinas, 2002.
BERGAMO, Alexandre. Os Artífices da Televisão: Autonomia e
Heteronomia no Campo da Televisão. Tese de Doutorado.
Departamento de Sociologia/FFLCH, Universidade de São Paulo,
São Paulo, 2005.
BOTELHO, Isaura. Os equipamentos culturais na cidade de São
Paulo: um desafio para a gestão pública. Espaços e Debates, Revista
de Estudos Regionais e Urbanos, São Paulo, n. 43/44, 2004.
Disponível em:
<http://www.fflch.usp.br/centrodametropole/antigo/v1/pdf/espaco
_debates.pdf> Acesso em: 1/6/2016.
BOURDIEU, Pierre. Gostos de classe e estilos de vida in:ORTIZ,
Renato (org.). Pierre Bourdieu: Sociologia. São Paulo, Ática,
p.82-121.
_____. Sobre a Televisão. Rio de Janeiro, Jorge Zahar Editor,
_____. A Dominação Masculina. Rio de Janeiro, Bertrand Brasil,
_____. A Distinção: crítica social do julgamento. São Paulo:
Edusp; Porto Alegre: Zouk, 2007.
ILLOUZ, Eva. O Amor nos Tempos do Capitalismo. Rio de
Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2011.
_____. Saving the Modern Soul: therapy, emotions, and the
culture of self-help. California: University of California Press,
HEINICH, Nathalie. La consommation de la célébrité. L’Année
sociologique, Paris, v.61, n.1, p. 103-123,2011. Disponível em:
<http://www.cairn.info/revue-l-annee-sociologique-2011-1-page103.htm>.
Acesso em: 23/2/2012.
LEAL, Ondina Fachel. A Leitura Social da Novela das Oito.
Petrópolis: Vozes, 1986.
MACEDO, Renata Guedes Mourão. Espelho mágico: empregadas
domésticas, consumo e mídia. Dissertação de mestrado.
Departamento de Antropologia Social/FFLCH, Universidade de
São Paulo, São Paulo, 2013.
MARQUES, Eduardo; BICHIR, Renata. Redes de apoio social no
Rio de Janeiro e em São Paulo. Novos estud.-CEBRAP, São
Paulo, n. 90, jul. 2011. Disponível em:
<http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-
&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em: 24/12/2012.
MARTINS, José de Souza. A Sociabilidade do Homem Simples:
Cotidiano e História na modernidade anômala. São Paulo:
Contexto, 2011.
MEHL, Dominique. La télévision de l’intimité. Paris, Éd. du Seuil,
MICELI, Sergio. A Noite da Madrinha e outros ensaios sobre o
éter nacional. São Paulo: Companhia das Letras, 2005.
MIRA, Maria Celeste. O circo eletrônico: Silvio Santos e o SBT. São
Paulo: Edições Loyola e Ed. Olho D’água.1995.
_____.O moderno e o popular na TV de Silvio Santos in:
RIBEIRO, Ana Paula Goulart; SACRAMENTO, Igor; ROXO,
Marco. (orgs.). História da Televisão no Brasil: do início aos dias
de hoje. São Paulo: Contexto, 2010. p. 159-175.
STYCER, Maurício. O anão do Gugu e outras histórias. Folha de
S.Paulo, 31 mar.2013. Disponível em:
<http://www1.folha.uol.com.br/colunas/mauriciostycer/1254759-oanao-do-gugu-e-outras-historias.shtml>.
Acesso em: 1/4/2013.