KNOWLEDGE MANAGEMENT IN UNIVERSITY LIBRARIES

application perspectives in services for postgraduate users

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36517/ip.v9i.92617

Keywords:

knowledge management, user satisfaction, university library, reference service, information science

Abstract

The aim of the present work was to identify elements of Knowledge Management (KM) that could optimize the satisfaction of postgraduate student users in university libraries at public educational institutions. The research methodology involved an exploratory investigation of a descriptive nature with a qualitative approach and, for the theoretical basis, documentary research was conducted. Data collection was carried out on Google, as it is a general search engine, widely used around the world, and considered the 50 most relevant results, according to the tool's ranking algorithm. As selection criteria, documents available on university library websites were considered. Eight institutions were selected and services for postgraduate students were analyzed. From this, services aimed at postgraduate students were identified and the procedures for accessing these services were mapped to finally be related to the constructive elements of KM, so that the services for users could present an evolution. It is concluded that for a better offer of user guides/manuals and better details of its services, the library must be internally organized and structured, motivating and training the team to deliver excellence, and a KM model can contribute to this process.

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Author Biographies

Elaine Martins Parreiras, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) - Brasil

Mestranda em Gestão e Organização do Conhecimento pelo Programa de Pós-Graduação Gestão e Organização do Conhecimento da Escola de Ciência da Informação da Universidade Federal de Minas Gerais(UFMG). Especialista em Engenharia de Segurança do Trabalho pela Faculdade de Engenharia de Minas Gerais (2009). Graduada em Engenharia de Alimentos pelo Centro Universitário de Belo Horizonte (2006). Atua na Diretoria de Relações Internacionais da UFMG. Possui interesse nas áreas de Gestão do Conhecimento, Internacionalização e Educação.

Patrícia Nascimento Silva, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) - Brasil

Professora Adjunta no Departamento de Organização e Tratamento da Informação na Escola de Ciência da Informação (ECI) da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Pesquisadora no Programa de Pós-Graduação em Gestão & Organização do Conhecimento (PPGGOC) ECI/UFMG. Coordenadora do Núcleo de Assessoramento à Pesquisa ECI UFMG. Doutora em Gestão e Organização do Conhecimento pelo PPGGOC ECI UFMG. Atuou como Analista de Sistemas por 15 anos na área de Engenharia de Software. Interesse na área de Ciência da Informação e Sistemas de Informação, na linha de Gestão e Tecnologia, com destaque para: Recuperação de Informação, Representação e Organização da Informação e do Conhecimento, Interoperabilidade, Acesso, Uso e Reúso de Dados Governamentais Abertos, Governança de dados. Editora-chefe da Revista Múltiplos Olhares em Ciência da Informação (ECI/UFMG) e da Revista Docência do Ensino Superior (GIZ/PROGRAD UFMG). Integra a Comissão Editorial da Educação em Revista (FAE/UFMG).

Frederico Mafra, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) - Brasil

Doutor e Mestre em Ciência da Informação pela Escola de Ciência da Informação (ECI) da UFMG, Bacharel em Ciências Econômicas pela FACE-UFMG, e Especialista em Gestão Estratégica de Marketing pelo CEPEAD-UFMG. Educador há 21 anos, atualmente como Professor Adjunto da Universidade Federal de Minas Gerais, na Escola de Ciência da Informação, Departamento de Teoria e Gestão da Informação (DTGI), e como Professor Permanente do Programa de Pós-Graduação em Gestão Organização do Conhecimento da Universidade Federal de Minas Gerais, na linha de pesquisa Gestão Tecnologia da Informação e Comunicação (GETIC).

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Published

2025-04-25

How to Cite

PARREIRAS, Elaine Martins; SILVA, Patrícia Nascimento; MAFRA, Frederico. KNOWLEDGE MANAGEMENT IN UNIVERSITY LIBRARIES: application perspectives in services for postgraduate users . Informação em Pauta, [S. l.], v. 9, p. 1–27, 2025. DOI: 10.36517/ip.v9i.92617. Disponível em: https://www.periodicos.ufc.br/informacaoempauta/article/view/92617. Acesso em: 5 dec. 2025.

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