Título Padrão

Flexibilidade como ideologia empresarial

Authors

  • Laura Senna Ferreira Universidade Federal de Santa Maria/UFSM

DOI:

https://doi.org/10.36517/rcs.v56i.94551

Keywords:

Flexibilidade, Direitos, Ideologia

Abstract

This article consists of an analysis of the flexibility processes associated with the contemporary world of work. Based on a reflection on the relationship between male and female workers over time, this study proposes to reflect on flexibility both from the point of view of labor rights and from the ideological field, understanding flexibility in these two analytical keys, namely, the concrete pole that refers to workers’ experiences with contracts, working hours, salaries, etc. and the symbolic pole, which concerns representations built around the notion of flexibility, which seek to treat in a positive way and legitimize flexible models of work organization.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVES, Giovanni. Trabalho e subjetividade: o espírito do toyotismo na era do capitalismo manipulatório. São Paulo: Boitempo, 2011.

AMORIM, Henrique. Trabalho imaterial: Marx e o debate contemporâneo. São Paulo: Annablume, Fapesp, 2009.

ANTUNES, Ricardo. O privilégio da servidão: o novo proletariado de serviços na era digital. São Paulo: Boitempo, 2018.

ARRIGHI, Giovanni. O longo século XX. Dinheiro, poder e as origens de nosso tempo. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013.

BASSO, Pietro. Tempos modernos, jornadas antigas: vidas de trabalho no início do século XXI. Campinas, SP: Unicamp, 2018.

BOLTANSKI, Luc; CHIAPELLO, Éve. O novo espírito do capitalismo. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2009.

BOSI, Alfredo. Ideologia e contra ideologia: temas e variações. São Paula: Companhia das Letras, 2010.

CASTRO, Bárbara. As armadilhas da flexibilidade: trabalho e gênero no setor da tecnologia da informação. São Paulo: Annablume Trabalho, 2016.

DRUCK, Graça; BORGES, Angela. Terceirização: balanço de uma década. CRH, Salvador, n.37, Jul./dez. 2002.

EAGLETON, Terry. Ideologia: uma introdução. São Paulo: UNESP, Boitempo, 1997.

LAFARGUE, Paul. O direito à preguiça e outros textos. Lisboa: Editora Estampa, 1977.

LEITE, Márcia de Paula. Prefácio. In: BRIDI, Maria Aparecida; LIMA, Jacob Carlos. Flexíveis, virtuais e precários? Os trabalhadores em tecnologias de informação. Curitiba: UFPR, 2018.

MARCUSE, Herbert. A ideologia da sociedade industrial: o homem unidimensional. Rio de Janeiro: Zahar, 1982.

MARINI, Ruy Mauro. Subdesenvolvimento e revolução. MARINI, Ruy Mauro. Subdesenvolvimento e revolução. Florianópolis: Insular, 2017.

MARX, Karl. O Capital: Crítica da economia política. Livro I. 2V. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1998.

MATTOS, Marcelo Badaró. A classe trabalhadora: de Marx ao nosso tempo. São Paulo: Boitempo, 2019.

PIRES, Aline Suelen. As novas configurações espaciais do empreendedorismo tecnológico e as experiências de trabalho no polo de tecnologia de São Carlos-SP. RBCS Vol. 36 N° 106 /2021: e3610605.

PIRES, Aline. Juventude(s) e o trabalho na área de TI: uma discussão sobre o discurso da flexibilidade geracional. In: BRIDI, Maria Aparecida; LIMA, Jacob Carlos. Flexíveis, virtuais e precários? Os trabalhadores em tecnologias de informação. Curitiba: UFPR, 2018.

POLANYI, Karl. A grande transformação: as origens de nossa época. Rio de Janeiro: Elsevier, 2000.

RUSSELL, Bertrand. O elogio do ócio. Rio de Janeiro: Sextante, 2000.

SENNETT, Richard. A corrosão do caráter: as conseqüências pessoais do trabalho no novo capitalismo. Rio de Janeiro: Record, 1999.

THOMPSON, Edward Palmer. Tempo, disciplina de trabalho e capitalismo industrial. In: THOMPSON, Edward Palmer. Costumes em comum. São Paulo: Cia das Letras, 1998. p.-267-304

ZANON, BREILLA. “Não era amor, era cilada”: startups, coworkings e a mobilização do desejo pelo mundo do trabalho. Programa de Pós-graduação em Sociologia da Universidade Federal de São Carlos – UFSCar. Doutorado, 2019.

Published

2025-10-21

How to Cite

Senna Ferreira, L. (2025). Título Padrão: Flexibilidade como ideologia empresarial. Revista De Ciências Sociais, 56. https://doi.org/10.36517/rcs.v56i.94551