Webs of meaning

culture, social representations, information and reading in a critical approach

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36517/2525-3468.ip.v8i0.2023.89237.1-18

Keywords:

Social contexts – structures, Culture – relationships of meaning, Social information, Reading and appropriation of information, Theory of Social Representations

Abstract

It aims to reflect the social way in which meanings can be produced, proposing a dialogue between the structural concept of culture, the Theory of Social Representations, the anthropological perspective of information and the concept of reading as appropriation of meanings. It analyzes the intersubjective, contextual and ideological nature present in the operations of meaning, namely: in cultural symbolisms, in social representations, in information and in reading. It highlights the issue of power inserted in the aforementioned phenomena, as well as the dynamics of meanings mobilized in favor of social protagonism. Finally, it considers the critical approach as fundamental for the studies of Information Science, defending the ethical position with which the area can engage in favor of human dignity and the exercise of collectivity.

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Author Biographies

Ismael Lopes Mendonça, Universidade Federal de Minas Gerais

Doutorando em Ciência da Informação pela Universidade Federal de Minas Gerais. Mestre em Ciência da Informação pela Universidade Federal do Ceará. Especialista em Teorias da Comunicação e da Imagem pela Universidade Federal do Ceará. Graduado em Comunicação Social, com habilitação em Publicidade e Propaganda, pela Universidade Federal do Ceará.

Ligia Maria Moreira Dumont, Universidade Federal de Minas Gerais

Doutora em Comunicação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro, em convênio com o IBICT, com pós-doutorado pela École des Hautes Études en Sciences Sociales, Paris. Mestra em Biblioteconomia pela Universidade Federal de Minas Gerais. Graduada em Biblioteconomia e em Letras, com ênfase em alemão e em francês, pela Universidade Federal de Minas Gerais. Atualmente, é professora titular do Departamento de Teoria e Gestão da Informação da Escola de Ciência da Informação da Universidade Federal de Minas Gerais e professora permanente do Programa de Pós-graduação em Ciência da Informação da Universidade Federal de Minas Gerais.

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Published

2023-10-18

How to Cite

MENDONÇA, Ismael Lopes; DUMONT, Ligia Maria Moreira. Webs of meaning: culture, social representations, information and reading in a critical approach. Informação em Pauta, [S. l.], v. 8, p. 1–18, 2023. DOI: 10.36517/2525-3468.ip.v8i0.2023.89237.1-18. Disponível em: http://www.periodicos.ufc.br/informacaoempauta/article/view/89237. Acesso em: 13 may. 2024.