USER STUDIES AND KNOWLEDGE FORMATION FROM THE PERSPECTIVE OF INFORMATION PRACTICES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36517/2525-3468.ip.v8iesp.2023.90682.277-291

Keywords:

User studies, Knowledge formation, Informational practices

Abstract

Introduction: This paper presents a perspective on user studies to understand the formation of knowledge based on the intertwined relationship between individuals and information, identified through information practices. Methodology: It is a bibliographic research project that discusses the genealogy of knowledge formation, grounded in social theory, the appreciation of individuals' historicity, and the shaping of their actions. Results: Information practices encompass everyday elements linked to how individuals relate to information. Regarding knowledge formation, there is a reciprocal and inseparable action between the informational subject and social values, whose explanations can be supported by anthropological and particularly sociological theories relating to how the subjects themselves, information, and social values are shaped. Conclusion: The informational subject is an agent in knowledge formation. By relating to social and cultural values within the realm of information, the praxeological aspect of the continuous and permanent interaction of being and existing in the world is emphasized, shaping the individual's knowledge of the reality they are involved in.

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Author Biography

Ilemar Christina Lansoni Wey Berti, Universidade Estadual de Londrina (UEL)

Docente permanente da pós-graduação (PPGCI-UEL) nas disciplinas de Docência em Ciência da Informação e Práticas informacionais (Edital 14/2021). Professora do Departamento de Ciência da Informação da Universidade Estadual de Londrina. Tem formação em: Pós-doutorado em Ciência da Informação PNPD/CAPES no PPGCI/UEL (2019 - 2022) e mestra pela mesma instituição. Doutora em Ciência da Informação pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), na área de concentração Produção, Organização e Utilização da Informação (2014-2018). Graduada em Biblioteconomia e Pedagogia com estudos voltados a inclusão, comportamento informacional, práticas informacionais e regime de informação. Foi bolsista -CAPES e participou do programa PDSE pela Universidade Lusófona do Porto, Portugal em 2017, no programa de doutoramento em ESTUDOS EM COMUNICAÇÃO PARA O DESENVOLVIMENTO. É vice líder do grupo de pesquisa: ?Informação, Conhecimento e Cultura em Múltiplos Ambientes? ? INFOCCULT/UEL e pesquisadora dos grupos: Estudos Críticos em Biblioteconomia e Ciência da Informação - UFRN; Estudos sobre Práticas inovadoras de ensino-aprendizagem em Biblioteconomia - UNIRIO e Estudos em Práticas Informacionais e Cultura - EPIC e do Gabinete de Estudos da Informação e do Imaginário - GEDII/UFMG, cadastrados no CNPq. Tem interesse em: Estudos de Usuários em Informação, Comportamento informacional, Práticas Informacionais, Regime de informação, Políticas de informação, Cultura e Educação. Foi representante discente na Comissão Coordenadora do Programa de Pós Graduação em Ciência da Informação da Universidade Estadual de Londrina - UEL (2012 - 2013).

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Published

2023-07-27

How to Cite

LANSONI WEY BERTI, Ilemar Christina. USER STUDIES AND KNOWLEDGE FORMATION FROM THE PERSPECTIVE OF INFORMATION PRACTICES. Informação em Pauta, [S. l.], v. 8, n. esp, p. 277–291, 2023. DOI: 10.36517/2525-3468.ip.v8iesp.2023.90682.277-291. Disponível em: http://www.periodicos.ufc.br/informacaoempauta/article/view/90682. Acesso em: 20 may. 2024.

Issue

Section

Dossiê Mediação, Circulação e Apropriação da Informação - GT 3 ENANCIB