Ofertas de qualificação à força de trabalho da saúde brasileira durante a pandemia de COVID-19

Autores

Palavras-chave:

Qualificação, Covid-19, Educação em Saúde

Resumo

Introdução: A COVID-19 promoveu a necessidade imediata de qualificar a força de trabalho em saúde para garantir uma resposta eficaz a essa emergência. A Universidade Aberta do Sistema Único de Saúde organizou-se visando auxiliar os profissionais de saúde para este fim. O objetivo do estudo foi analisar os cursos temáticos da Covid-19 produzidos por essa rede, acessando a base de matrículas e resultados das enquetes/surveys dos cursos. Métodos: As análises foram divididas em três partes: levantamento de cursos e alunos em temas relacionados à COVID-19; relação entre a localização dos trabalhadores do SUS e outras oportunidades educacionais; análise das Principais Características das Matrículas em cursos relacionados à COVID-19 e Percepção dos alunos sobre as ofertas da UNA-SUS relacionadas a COVID-19. Resultados: De março a dezembro de 2020, 30,60% das matrículas estavam vinculadas a COVID-19. Os profissionais de saúde representaram 38,44% das matrículas. 77,65% eram mulheres. Em média, as taxas de conclusão das ofertas foram de cerca de 50%. As matrículas foram maiores nos estados onde havia menos oportunidades educacionais disponíveis e os cursos foram bem avaliados. Conclusão: concluímos que os cursos temáticos da Covid-19 atendem à necessidade de qualificação da força de trabalho da saúde brasileira.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Kellen Cristina Silva Gasque, Secretaria Executiva da Universidade Aberta do Sistema Único de Saúde

Doutora em Odontologia (USP). Secretaria Executiva da Universidade Aberta do Sistema Único de Saúde (UNASUS)

Jonatas Reis Bessa, Secretaria Executiva da Universidade Aberta do Sistema Único de Saúde

Mestre em Psicologia (UFBA). Secretaria Executiva da Universidade Aberta do Sistema Único de Saúde (UNASUS).

Moreno Magalhães de Souza Rodrigues, Fundação Oswaldo Cruz de Rondônia

Doutor em Parasitologia (UFMG). Fundação Oswaldo Cruz de Rondônia (Fio Cruz - Rondônia)

Pamela Couto Guimarães Costa, Centro Universitário do Norte

Graduanda em Biomedicina no Centro Universitário do Norte.  Secretaria Executiva da Universidade Aberta do Sistema Único de Saúde (UNASUS).

Henrique Pereira Alves, Secretaria Executiva da Universidade Aberta do Sistema Único de Saúde

Especialista em Análise de Dados. Secretaria Executiva da Universidade Aberta do Sistema Único de Saúde (UNASUS).

Referências

1. Brasil. Política Nacional de Educação Permanente em Saúde. Ministério da Saúde. Secretaria de Gestão do Trabalho e da Educação na Saúde, Departamento de Gestão da Educação em Saúde; 2009 [cited 2022 Feb 3]. Available from: http://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/politica_nacional_educacao_permanente_saude.pdf

2. Ministério da Saúde. Educação permanente em saúde. Reconhecer a produção local de cotidianos de saúde e ativar práticas colaborativas de aprendizagem e de entrelaçamento de saberes. Brasília, Ministério da Saúde; 2014 [cited 2022 Feb 3]. Available from:https://bvsms.saude.gov.br/bvs/folder/educacao_permanente_saude.pdf

3. Ministério da Educação. Portaria Interministerial nº 10, de 11 de julho de 2013. Regulamenta o Decreto nº 7.385, de 8 de dezembro de 2010, que instituiu o Sistema Universidade Aberta do Sistema Único de Saúde (UNA-SUS). Diário Oficial da União, Brasília, n. 134, Brasília, DF, 15 jul. 2013a. Seção 1, p. 123. 2013 [cited 2022 feb 3] Available from: https://ares.unasus.gov.br/acervo/html/ARES/3756/1/UNASUS_PORTARIA_INTERMINISTERIAL_10_regulamenta_UNASUS_P1_06-07-16.pdf

4. Brasil. Conheça a UNASUS. Universidade Aberta do SUS. Secretaria de Gestão do Trabalho e da Educação na Saúde [Internet]. Fundação Oswaldo Cruz; 2021[cited 2022 Feb 3]. Available from: https://www.unasus.gov.br/institucional/unasus

5.Heymann DL, Shindo N. COVID-19: what is next for public health? In The Lancet.2020;395(10224). Available from: https://doi.org/10.1016/S0140-6736(20)30374-3. doi: 10.1016/S0140-6736(20)30374-3

6. Fisher D, Heymann D. Q&A: The novel coronavirus outbreak causing COVID-19. In BMC Medicine. 2020; 18(1). Available from: https://doi.org/10.1186/s12916-020-01533-w. doi: 10.1186/s12916-020-01533-w

7. Umakanthan S, Sahu P, Ranade AV, Bukelo MM, Rao JS, Abrahao-Machado LF, Dahal S, Kumar H, Kv D. Origin, transmission, diagnosis and management of coronavirus disease 2019 (COVID-19). In Postgraduate Medical Journal.2020; 96(1142). Available from: https://doi.org/10.1136/postgradmedj-2020-138234. doi: 10.1136/postgradmedj-2020-138234

8. Xu X, Yu C, Qu J, Zhang L, Jiang S, Huang D, Chen B, Zhang Z, Guan W, Ling Z, Jiang R, Hu T, Ding Y, Lin L, Gan Q, Luo L, Tang X, Liu J. Imaging and clinical features of patients with 2019 novel coronavirus SARS-CoV-2. European Journal of Nuclear Medicine and Molecular Imaging. 2020; 47(5). https://doi.org/10.1007/s00259-020-04735-9. doi: doi.org/10.1007/s00259-020-04735-9

9. Worldometers.info/coronavirus. [Internet]. Worldometer [ cited 2022 Feb 17] Available from https://www.worldometers.info/coronavirus/

10. Gasque KCS, De Souza Rodrigues MM, Lemos AF, De Guimarães Araújo D. Sistema Una-Sus Como Ferramenta De Democratização Da Educação Permanente Em Saúde. Revista Brasileira De Aprendizagem Aberta E A Distância.2021; 20(1). Available from: Http://Seer.Abed.Net.Br/Index.Php/RBAAD/Article/View/476/385

11. Team, RC. R: a language and environment for statistical computing. R Foundation for Statistical Computing. 2020. Viena, Austria. Versión 4.0. Available from: htpp. www. r-project. org. Fecha de consulta, 15.

12. Comtois D, Comtois MD. Package ‘summarytools’. 2016. Available from: https://cran.revolutionanalytics.com/web/packages/summarytools/summarytools.pd

13. Speerschneider, Kimberly K.; BRYER, Jason M. likert: An r package for visualizing and analyzing likert-based items. In: The R User Conference, UseR! 2013 July 10-12 2013 University of Castilla-La Mancha, Albacete, Spain. 2013. p. 120.

14. Phillips, Dusty. Python 3 Object-Oriented Programming: Build Robust And Maintainable Software With Object-Oriented Design Patterns In Python 3.8. Packt Publishing Ltd, 2018.

15. Brasil, Ministério Da Saúde. Portaria N. º 198/Gm/Ms, De 13 De Fevereiro De 2004: Institui A Política Nacional De Educação Permanente Em Saúde Como Estratégia Do Sus Para A Formação Eo Desenvolvimento De Trabalhadores Para O Setor E Dá Outras Providências. 2004.

16. Dos Santos, Adelcio Machado. Educação A Distância–Análise Dos Desafios Futuros. Brazilian Journal Of Development.2020 ;6(7)45341-45354. doi:10.34117/bjdv6n7-233

17. Plataforma Arouca. plataforma arouca [Internet]. Brasília: AROUCA/UNA-SUS 2021 [cited 2022 Feb 3] Available from https://arouca.unasus.gov.br/plataformaarouca/Home.app.

18. Zhao, Y. (2020). COVID-19 as a catalyst for educational change. Prospects 2020; 49(1–2). Available from: https://doi.org/10.1007/s11125-020-09477-y. doi: 10.1007/s11125-020-09477-y

19. Motte-Signoret, Emmanuelle Et Al. Perception Of Medical Education By Learners And Teachers During The Covid-19 Pandemic: A Cross-Sectional Survey Of Online Teaching. Medical Education Online. 2021; 26(1)1919042. Available from: https://doi.org/10.1080/10872981.2021.1919042. doi: 10.1080/10872981.2021.1919042

20. Mustafa DF, Khursheed A, Rizvi SMU, Zahid A, Akhtar A. Factors influencing online learning of university students under the covid-19 pandemic. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation.2021(15)342-359. Available from: https://doi.org/10.46661/ijeri.5432. doi: 10.46661/ijeri.5432

21. Chiu TF, Chu D, Huang SJ, Chang M, Liu Y, Lee JJ. Facing the coronavirus pandemic: An integrated continuing education program in Taiwan. International Journal of Environmental Research and Public Health. 2021;18(5)2417, 2021. Available from: https://doi.org/10.3390/ijerph18052417. doi : 10.3390/ijerph18052417

22. Uzzaman MN, Jackson T, Uddin A, Rowa-Dewar N, Chisti MJ, Habib GMM, Pinnock H. Continuing professional education for general practitioners on chronic obstructive pulmonary disease: feasibility of a blended learning approach in Bangladesh. BMC family practice.2020;21(1)1-10. Available from: https://doi.org/10.1186/s12875-020-01270-2

23. Al-Balas M, Al-Balas HI, Jaber HM, Obeidat K, Al-Balas H, Aborajooh EA, Al-Taher R, Al-Balas B. Distance learning in clinical medical education amid COVID-19 pandemic in Jordan: Current situation, challenges, and perspectives. BMC Medical Education,2020; 20(1). Available from: https://doi.org/10.1186/s12909-020-02257-4. doi: 10.1186/s12909-020-02257-4

24. Liu X, Zhou J, Chen L, Yang Y, Tan J. Impact of COVID-19 epidemic on live online dental continuing education. European Journal of Dental Education.2020; 24(4). https://doi.org/10.1111/eje.12569. doi: 10.1111/eje.12569

25. Yilmaz Y, Sarikaya O, Senol Y, Baykan Z, Karaca O, Demiral Yilmaz N, Altintas L, Onan A, Sayek İ. RE-AIMing COVID-19 online learning for medical students: a massive open online course evaluation. BMC Medical Education. 2021; 21(1). Available from: https://doi.org/10.1186/s12909-021-02751-3. doi: 10.1186/s12909-021-02751-3

26. Seymour-Walsh AE, Bell A, Weber A, Smith T. Adapting to a new reality: COVID-19 coronavirus and online education in the health profession. In Rural and Remote Health. 2020; 20(2). Available from: https://doi.org/10.22605/RRH6000. doi: 10.22605/RRH6000

27. Rolak S, Keefe AM, Davidson EL, Aryal P, Parajuli S. Impacts and challenges of United States medical students during the COVID-19 pandemic. World Journal of Clinical Cases. 2020; 8(15). https://doi.org/10.12998/WJCC.V8.I15.3136. doi: 10.12998/WJCC.V8.I15.3136

28.EDX. Coronavirus Courses [Internet].2020 [cited 2022 fev 3]. Available from: https://www.edx.org/learn/coronavirus

29. Shah D. For a Limited Time, Coursera Offers Free Certificates for 115 Courses. Here is the Full List. Class Central Moocreport.2020. Available from: https://www.classcentral.com/report/coursera-free-certificate-covid-19/

30. Savassi LCM, Mota LG, Oliveira VA, Lemos AF, Hoffman MCLC. Análise de perfil de egressos dos cursos autoinstrucionais em Saúde da pessoa Idosa da secretaria Executiva da UNA-SUS. Revista de Saúde Digital e Tecnologias Educacionais. 2019; 4(especial).

31. Boniol M., McIsaac, M., Xu, L., Wuliji, T., Diallo, K., & Campbell, J. (2019). WHO | Gender equity in the health workforce: Analysis of 104 countries. World Health Organization, March.

32. Schreurs K, Quan-Haase A, Martin K. Problematizing the digital literacy paradox in the context of older adults’ ICT use: Aging, media discourse, and self-determination. Canadian Journal of Communication. 2017; 42(2). Available from: https://doi.org/10.22230/cjc.2017v42n2a3130. doi: 10.22230/cjc.2017v42n2a3130

33. Mora GG, Silva NOT. As novas gerações e a literacia midiática: possibilidades de educar para a cidadania. Brazilian Journal of Development.2019; 5(6). Available from: https://doi.org/10.34117/bjdv5n6-192. doi: 10.34117/bjdv5n6-192

34. Martin F, Wang C, Sadaf A. Student perception of helpfulness of facilitation strategies that enhance instructor presence, connectedness, engagement and learning in online courses. Internet and Higher Education. 2018 37. Available from: https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2018.01.003. doi: 10.1016/j.iheduc.2018.01.003

35. Tamariz ADR, Souza M. Educação a distância no Brasil: perspectivas para redução na evasão de alunos matriculados. Revista Científica Linkania Master. 2015; 5(1).

36. Liang K, Zhang Y, He Y, Zhou Y, Tan W, Li X. Online Behavior Analysis-Based Student Profile for Intelligent E-Learning. Journal of Electrical and Computer Engineering, 2017. Available from: https://doi.org/10.1155/2017/9720396. doi:10.1155/2017/9720396

37. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística [IBGE]. Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios Contínua 2019. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística.2019 [cited 2022 Feb 3].Available from: https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/media/com_mediaibge/arquivos/8ff41004968ad36306430c82eece3173.pdf.

38. Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada [IPEA] (2021). Dados do IPEA. Ipeadata. 2021 [cited 2022 Fev 3]. Available from: http://www.ipeadata.gov.br/Default.aspx, 2021

39. Brasil, A. Atlas do desenvolvimento humano no Brasil 2013. Atlas do desenvolvimento humano no Brasil. 2016 [cited 2022 Fev 3]. Available from: http://www.atlasbrasil.org.br/

40. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira [INEP] (2019). Resultados do Censo da Educação Superior. Ministério da Educação. https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/pesquisas-estatisticas-e-indicadores/censo-da-educacao-superior/resultados

41. Dong E, Du H, Gardner L. An interactive web-based dashboard to track COVID-19 in real time. In The Lancet Infectious Diseases. 2020;20(5). Available from: https://doi.org/10.1016/S1473-3099(20)30120-1

42.Mheidly N, Fares MY, Fares J. Coping With Stress and Burnout Associated With Telecommunication and Online Learning. In Frontiers in Public Health. 2020;8. Available from: https://doi.org/10.3389/fpubh.2020.574969

43. Moraes RF. Nota Técnica - 2021 - Abril- Número 33 - Dinte - Medidas Legais de Distanciamento Social: Análise Comparada da Primeira e Segunda Ondas da Pandemia da Covid-19 no Brasil. Notas Técnicas. 2021. Available from: https://doi.org/10.38116/ntdinte33

44. Jena PK. Challenges and Opportunities created by Covid-19 for ODL: A case study of IGNOU. International Journal for Innovative Research in Multidisciplinary Field (IJIRMF ). 2020. Available from: https://doi.org/10.31235/osf.io/jy2td

45.Toquero CM. Challenges and Opportunities for Higher Education amid the COVID-19 Pandemic: The Philippine Context. Pedagogical Research,2020; 5(4). Available from: https://doi.org/10.29333/pr/7947

46. Tartavulea CV, Albu CN, Albu, N, Dieaconescu RI, Petre S. Online teaching practices and the effectiveness of the educational process in the wake of the Covid-19 pandemic. Amfiteatru Economic. 2020; 22(55). https://doi.org/10.24818/EA/2020/55/920

47. Shaw R, Sakurai A, Oikawa, Y. New Realization of Disaster Risk Reduction Education in the Context of a Global Pandemic: Lessons from Japan. International Journal of Disaster Risk Science.2021. Available from: https://doi.org/10.1007/s13753-021-00337-7

48.Cheng B, Wang M, Mørch AI, Chen NS, Kinshuk J, Michael S. Research on e-learning in the workplace 2000-2012: A bibliometric analysis of the literature. In Educational Research Review. 2014. 11. Available from: https://doi.org/10.1016/j.edurev.2014.01.001

49. Rai L, Chunrao D. Influencing factors of success and failure in MOOC and general analysis of learner behavior. International Journal of Information and Education Technology. 2016; 6(4), 262. DOI: 10.7763/IJIET.2016.V6.697

50. Sinatra GM, Kardash CAM, Taasoobshirazi G, Lombardi D. Promoting attitude change and expressed willingness to take action toward climate change in college students. Instructional Science. 2012; 40(1). https://doi.org/10.1007/s11251-011-9166-5

51. Brasil LSB, Haddad AE. O modelo pedagógico da universidade aberta do sus e o seu alinhamento com a educação permanente e as competências profissionais em saúde. EmRede: Rev. Educ. a Dist. 2017; 4(1).

52. Garcia PT, de Oliveira, AEF, de Castro D, Baesse L, Pinho JRO, de Castro Junior EF, da Silva HDC. Proposta de construção de design instrucional: concepção, elaboração e aspectos para produção de recursos multimídia da UNA-SUS. UFMA. 7º CONAHPA. 2015. Available from: https://conahpa.sites.ufsc.br/wp-content/uploads/2015/06/ID504_Garcia-Oliveira-Baesse-Pinho-Castro-Silva-Prado-Silva.pdf

53. Tarcia RML, Gonçalves DA, Furtado FVP, Akiyama, MS, Gomes N. Construção coletiva e multiprofissional do Curso de Especialização em Saúde da Família: o desafio da EaD no contexto da UNA-SUS/UNIFESP em São Paulo. In Relatos do uso de Tecnologias Educacionais na Educação permanente de profissionais da saúde no Sistema Universidade Aberta do SUS. 2014

54. Rosa Júnior, O. Pacote Padrão UNA-SUS: empacotando recursos educacionais multimídia em formato HTML5 para multiuso. 2016.

55. Hew KF, Hu X, Qiao C, Tang Y. What predicts student satisfaction with MOOCs: A gradient boosting trees supervised machine learning and sentiment analysis approach. Computers and Education. 2020; 145. Available from: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2019.103724

56.Rabin E, Kalman YM, Kalz, M. An empirical investigation of the antecedents of learner-centered outcome measures in MOOCs. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 16(1). https://doi.org/10.1186/s41239-019-0144-3

57. Gameel BG. Learner Satisfaction with Massive Open Online Courses. American Journal of Distance Education. 2017; 31(2). Available from: https://doi.org/10.1080/08923647.2017.1300462

Downloads

Publicado

2022-11-11