Insane, she is insane: a foucaultian reflection about monster-women

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36517/arf.v17i1.95839

Keywords:

Madness. Reason. Passion. Imagination. Sympathy. Animality.

Abstract

In this essay, my intention is to indicate, based on Michel Foucault’s reflections, the power of what has historically been attributed to a state of madness, especially in the case of women. Therefore, this text is divided into two main parts. In the first part, I briefly revisit Foucault’s understanding of the historical shifts in the characterization of madness to indicate the possible relationship between the demonization of women in the Middle Ages and the hysterization of their bodies in Modernity. In the second part, I articulate Foucault’s analyses of madness, sexuality, and criticism to think about the monster-women in the film Possession, directed and written by Andrzej Zulawski, and in the work The Passion According to G.H., written by Clarice Lispector. Based on these counter-realist plots, I attempt to show that the madness of the characters in the two scenarios, respectively Anna and G.H., has a reason for being, a reason that does not refer to the analytical and substantial rationality of the sane man.

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Author Biography

Cassiana Lopes Stephan, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

Professora de Didática especial e Prática de Ensino de Filosofia, no Departamento de Didática da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro (EDD-FE/UFRJ). De janeiro de 2024 a abril de 2025, realizou estágio de pesquisa pós-doutoral no Programa de Pós-Graduação em Educação da UFRJ, na linha de pesquisa Currículo, Ensino e Diferença, com o projeto intitulado “No espelho de Medusa: pensar a teoria de currículo desde diferenças monstruosas” (FAPERJ). De 2021 a 2023, atuou como professora substituta no Departamento de Filosofia da Universidade Federal do Paraná (UFPR), ministrando as matérias de Ética, Estética, Filosofia Política e Prática de Ensino em Filosofia. No ano de 2020, defendeu a tese intitulada “Amor pelo avesso: de Afrodite a Medusa. Estética da existência entre antigos e contemporâneos” (CAPES DS), premiada pela Rede Brasileira de Mulheres Filósofas (RBMF) em parceria com a Associação Nacional de Pós-Graduação em Filosofia (ANPOF) na categoria Tese de Destaque Acadêmico 2020. Em 2018, participou do Programa de Doutorado Sanduíche da CAPES no Laboratoire Savoirs, Textes, Langage, na École Doctorale de Sciences de l’Homme et de la Société da Université de Lille. Em 2019, esteve em estágio de pesquisa no Institut Mémoires de l’Édition Contemporaine em pareceria com o Centre Michel Foucault, em razão da primeira bolsa Michel Foucault. No ano de 2015, defendeu a Dissertação de Mestrado intitulada “Michel Foucault e Pierre Hadot: um diálogo contemporâneo sobre a concepção estoica de si mesmo”, premiada pela ANPOF como melhor dissertação de mestrado 2016.

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Published

2025-07-31 — Updated on 2025-10-03

How to Cite

Stephan, C. L. (2025). Insane, she is insane: a foucaultian reflection about monster-women. Argumentos - Revista De Filosofia, 17(1), 64–81. https://doi.org/10.36517/arf.v17i1.95839

Issue

Section

Dossiê Foucault: vidas infames e insubmissas

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