Olhares e perspectivas de pesquisadores do grupo de trabalho 3 (GT-3) da ANCIB sobre bibliotecas escolares

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36517/2525-3468.ip.v8iesp.2023.89192.85-100

Keywords:

Biblioteca escolar; ENANCIB; GT3-ANCIB.

Abstract

School library is a research theme present in several areas of knowledge, among them Information Science. This study aimed to identify the scientific productions published in the annals of the National Meeting of Research and Post-Graduation in Information Science (ENANCIB), between 2011 and 2021 that deal with the subject and the approach given by the researchers of the Working Group (GT )3 – Mediation, Circulation and Appropriation of Information from the National Association for Research and Graduate Studies in Information Science (ANCIB). As for the methodology, this study is characterized as bibliographical research, with a quantitative and qualitative approach, of a descriptive level, carried out in three stages. As a result, it was found that: between 2011 and 2021, 346 works were presented within the scope of GT-3 and of these, only 12 deal with school libraries; these were produced by 21 authorships (authors and co-authors) belonging to 5 Brazilian Universities. Thus, it is concluded that: there were few publications on school libraries, given the importance of the topic and researchers are concentrated in a small number of Universities in the South and Southeast regions of the country. However, even in a small amount, the relevance of these publications was verified to expand the discussions and dialogues in favor of the construction of school libraries capable of effectively collaborating in educational environments.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Henriette Ferreira Gomes, UFBA

Professora Titular do Instituto de Ciência da Informação (ICI) da Universidade Federal da Bahia (UFBA). Docente do corpo permanente do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (PPGCI) da UFBA. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisa em Mediação e Comunicação da Informação (GEPEMCI). Membro Titular da Academia de Ciências da Bahia na Área das Ciências Sociais e Sociais Aplicadas. Presidente da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Ciência da Informação (ANCIB) no Biênio 2016-2018. Coordenadora Adjunta do Grupo de Trabalho 3 da ANCIB (GT3 - Mediação, circulação e apropriação da informação) no Biênio 2021-2023. Membro docente do Conselho Fiscal da ANCIB no Biênio 2018-2020. Vice-Diretora do ICI/UFBA no quadriênio 2014-2018. Vice-Diretora do ICI/UFBA no quadriênio 2014-2018. Chefe do Departamento de Documentação e Informação nos biênios 2012-2014 e 2014-2016. Coordenadora do PPGCI/UFBA nos biênios 2008-2010 e 2010-2012. Possui Doutorado (2006) e Mestrado (2000) em Educação pela Universidade Federal da Bahia e Graduação em Biblioteconomia e Documentação (1980) pela Fundação Escola de Sociologia e Política de São Paulo. Tem experiência na área de Ciência da Informação, com ênfase em Mediação da Informação, relações entre Informação, Comunicação e Educação; Fundamentos históricos e epistemológicos em Ciência da Informação e Biblioteconomia; Organização da Informação; Documentação científica e Metodologia da Pesquisa Científica.

References

ARAÚJO, Carlos Alberto Ávila. O que é ciência da informação. Belo Horizonte: KMA, 2018.

AZEVEDO, Fernando de et al. Manifesto dos pioneiros da educação nova (1932) e dos educadores (1959). Recife: Fundação Joaquim Nabuco; Editora Massangana, 2010. Disponível em: http://www.dominiopublico.gov.br/download/texto/me4707.pdf. Acesso em: 22 abr. 2022.

BORTOLIN, Sueli et al. Oralidade, Mediação da Informação e da Literatura na escola.
In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM PÓS-GRADUAÇÃO EM CIÊNCIA DA
INFORMAÇÃO, 16., 2015, João Pessoa, PB. Anais [...]. João Pessoa, PB: Universidade Federal da Paraíba, 2015. Disponível em: http://www.ufpb.br/evento/index.php/enancib2015/enancib2015/paper/viewFile/3013/1047. Acesso em: 09 maio 2022.

CAMPELLO, Bernadete Santos et al. Biblioteca escolar: temas para uma prática pedagógica. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2008. 64p.

CAPURRO, Rafael. Epistemologia e Ciência da Informação. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 5., 2003, Belo Horizonte, MG. Anais [...] Belo Horizonte: Universidade Federal de Minas Gerais, 2003. Disponível em: http://www.capurro.de/enancib_p.htm. Acesso em: 27 abr. 2022.

FEDERAÇÃO INTERNACIONAL DE ASSOCIAÇÕES DE BIBLIOTECAS E INSTITUIÇÕES. Diretrizes da IFLA para a biblioteca escolar. 2. ed. 2015. Disponível em: https://www.ifla.org/wp-content/ uploads/ 2019/05/assets/school-libraries-resource-centers/publications/ifla-school-library-guidelines-pt.pdf. Acesso em: 28 abr. 2022

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2010.

MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Metodologia científica. 6. ed. ver. amp. São Paulo: Atlas, 2011.

PEREIRA Gleice; CAMPELLO, Bernadete Santos. A colaboração no contexto da função educativa do bibliotecário. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM PÓS-GRADUAÇÃO EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 18., 2017, Marília, SP. Anais [...]. Marília: Universidade Estadual Paulista “Júlio Mesquita”, 2017. Disponível em: http://enancib.marilia.unesp.br/ index.php/XVIII_ENANCIB/ENANCIB/paper/viewFile/160/669 Acesso em: 07 maio 2022.

ROCA, Glòria Durban. Biblioteca escolar hoje: recursos estratégicos para a escola. Porto Alegre: Penso, 2012.

SALA, Fabiana; MILITÃO, Silvio César Nunes. O plano nacional do livro e leitura e suas contribuições para a biblioteca escolar: o caso do município de Anhumas-SP. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 19., 2018, Londrina, PR. Anais [...]. Londrina, PR: Universidade Estadual de Londrina, 2018. Disponível em: http://enancib.marilia.unesp.br/index.php/XIX_ENANCIB/xixenancib/paper/view/1324/1529. Acesso em: 04 maio 2022.

SILVA, Elisabete Costa da; UNGLAUB, Tânia Regina da Rocha. Formação continuada para o letramento informacional. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 20, 2019, Florianópolis, SC. Anais [...]. Florianópolis, SC: Universidade Federal de Santa Catarina, 2019. Disponível em: https://conferencias.ufsc.br/ index.php /enancib/2019/paper/viewPaper/756. Acesso em: 07 maio 2022.

VÁLIO, Else Benetti Marques. Biblioteca escolar: uma visão histórica. Transinformação, [s. l.], v. 2, n. 1, 2012. Disponível em: https://periodicos.puccampinas.edu.br /transinfo/ article/view/1670. Acesso em: 28 abr. 2022

Published

2023-07-24

How to Cite

MESQUITA, Denizete Lima de; FERREIRA GOMES, Henriette. Olhares e perspectivas de pesquisadores do grupo de trabalho 3 (GT-3) da ANCIB sobre bibliotecas escolares. Informação em Pauta, [S. l.], v. 8, n. esp, p. 85–100, 2023. DOI: 10.36517/2525-3468.ip.v8iesp.2023.89192.85-100. Disponível em: http://www.periodicos.ufc.br/informacaoempauta/article/view/89192. Acesso em: 20 may. 2024.

Issue

Section

Dossiê Mediação, Circulação e Apropriação da Informação - GT 3 ENANCIB