Contributions of the subject Theories and Practices of Teaching and Learning in the process of training masters students in Professional and Technological Education:

multiple learning in pandemic scenarios

Authors

  • Mércia Freire Rocha Cordeiro Machado Instituto Federal do Paraná
  • Cristine Roberta Piassetta Xavier Instituto Federal do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.29148/labor.v1i24.60208

Keywords:

Theory and Practice of Teaching and Learning. Professional Master's. Professional and Technological Education. Training Space. ProfEPT.

Abstract

This article seeks to analyze the perceptions of the students of the Professional Master in Professional and Technological Education (ProfEPT) regarding the contributions of the discipline Theories and Practices of Teaching and Learning (TPEA) as a training space. It is characterized as a qualitative, exploratory approach. Data collection occurred through a literature review and questionnaires in 23 strata. An analysis of the questionnaires was carried out through content analysis, from the perspective of Bardin (2011). The procedures for organizing the questionnaires made it possible to identify two initial categories referring to the contributions of TPEA as a training space for EFA: i) in the proposal for Non-Presential Pedagogical Activities (APNPs) and ii) in the student's learning. Experience has shown us that the pedagogical proposal was highlighted in four basic principles: i) autonomy; ii) research; iii) interaction; and iv) collaboration. Through these principles, multiple apprenticeships were promoted in the master's students: i) theoretical deepening; ii) collective construction; iii) critical reflection; and iv) authorship and co-authorship in those involved in the process. With the analytical process, we conclude that it is necessary to pluralize and individualize mediation action, using interventional principles and strategies, which can be relevant in learning.

Author Biographies

Mércia Freire Rocha Cordeiro Machado, Instituto Federal do Paraná

Possui Licenciatura em Educação Física pela Universidade Federal do Amazonas (1990), Especialização em Formação de Professores em Educação a Distância pela Universidade Federal do Paraná (2001), Especialização em Exercício e Qualidade de Vida pela Universidade Federal do Paraná (2001), Mestrado em Educação (2011) e Doutorado em Educação (2016) pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (. Atualmente é professora do Instituto Federal do Paraná e pesquisadora da Pontifícia Universidade Católica do Paraná. Tem experiência na área de Educação, atuando principalmente nas temáticas: educação a distância, educação profissional e tecnológica, formação de professores, mediação pedagógica e aprendizagem a distância.

Cristine Roberta Piassetta Xavier, Instituto Federal do Paraná

Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (2018). Mestre em Educação pela PUCPR (2009). Especialista em Educação Musical e Canto Coral pela Escola de Música e Belas Artes do Paraná (2003). Graduada em Licenciatura Educação Artística com Habilitação em Música pela Faculdade de Artes do Paraná (2002). Graduanda em Pedagogia pela Uninter (2020). Formada em Magistério (1993). Atualmente professora do Ensino de Arte do Instituto Federal do Paraná (IFPR) Campus Curitiba, Professora permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica (ProfPET), Professora do Curso de Licenciatura em Pedagogia do IFPR Campus Curitiba e do Curso de Especialização em Educação Musical para a Educação Básica. Coordenadora do Grupo Artístico "Tô Dentro", projeto de extensão realizado no IFPR Campus Curitiba. Foi integrante da equipe de Artes, responsável pela área de Música, do Departamento da Educação Infantil da Prefeitura Municipal de Curitiba e foi professora da Prefeitura Municipal de Pinhais atuando na Secretaria da Cultura com oficinas de musicalização e canto-coral. Foi membro parecerista do Comitê de Pesquisa e Extensão - COPE - IFPR Curitiba. Membro do Grupo de Pesquisa Práxis Educativa: Dimensões e Processos da PUCPR. integrante da RIPEFOR: Rede Interinstitucional de Pesquisadores em Formação e Prática Docente. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Musical, atuando principalmente nos seguintes temas: Teoria e Prática do Ensino e Aprendizagem; Formação de Professores; Formação de Professores para o Ensino de Arte; Políticas educacionais para o Ensino de Arte; Educação Musical; Música na Educação Infantil; Arte/Educação e Expressões Culturais.

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Published

2020-10-19

How to Cite

MACHADO, Mércia Freire Rocha Cordeiro; XAVIER, Cristine Roberta Piassetta. Contributions of the subject Theories and Practices of Teaching and Learning in the process of training masters students in Professional and Technological Education:: multiple learning in pandemic scenarios. Revista Labor, [S. l.], v. 1, n. 24, p. 250–272, 2020. DOI: 10.29148/labor.v1i24.60208. Disponível em: http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/60208. Acesso em: 18 may. 2024.

Issue

Section

Dossiê

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