Reflections on High School Dropout from the standpoint of educators

a case study

Authors

  • Alessandro de Melo Universidade Estadual do Centro-Oeste do Paraná - UNICENTRO
  • Emanuelly Peplinski CAPS AD Guarapuava

DOI:

https://doi.org/10.29148/labor.v1i26.71828

Keywords:

School dropout, High school, Education and Youth

Abstract

This article aims to discuss the concept and effects of  high school dropout in public education and school practice, using the literature analysis and the content of interviews conducted with twenty-six educators from four state schools in the city of Guarapuava/PR. The methodology for data collection was a case study, analyzed from the perspective of the subjects’ social representations with the background of the historical materialist method. Discussion has analysed the answers related to the interviewees' definitions of dropout, their perceptions of the effects of dropout on the school community and the actions taken to combat it. Finally, it was possible to notice that the discourses developed about dropout are diverse and reflect the ideologies that permeate the school environment, it was also possible to notice the advances needed in public policies for youth to ensure the access and permanence of all students.

Author Biographies

Alessandro de Melo, Universidade Estadual do Centro-Oeste do Paraná - UNICENTRO

Possui graduação em Ciências Sociais pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1999), Mestrado em Educação Escolar pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2003) e Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Paraná (2010). Realizou Estágio de Pós-Doutorado na Facultad de Ciencias de la Educación da Universidad de Málaga (2015), financiado pelo CNPQ. Atualmente é Professor Associado da Universidade Estadual do Centro-Oeste. Foi Coordenador do Departamento de Pedagogia do Campus Santa Cruz, no biênio 2017-2018. É Docente Permanente do Programa de Pós Graduação em Educação da mesma universidade, onde foi Coordenador no biênio 2019-2020. Tem interesse por estudos educacionais em Reformas Educativas Neoliberais, Trabalho e Educação, Marxismo e Educação. É líder do Grupo de Pesquisa em Trabalho, Educação e História. É membro do Grupo de Investigación Profesorado, Comunicación e Investigación Educativa ? PROCIE, grupo consolidado pela Junta de Andalucía da Universidad de Málaga, onde compartilha interesse pela Pesquisa Narrativa em Educação, na perspectiva emancipadora e decolonial.

Emanuelly Peplinski, CAPS AD Guarapuava

Psicóloga Clínica CAPS AD Guarapuava 2019-. Mestra em Educação pela Universidade Estadual Centro-Oeste - UNICENTRO. Trabalha como professora de línguas estrangeiras. Especialista em Gestão de Recursos Humanos - Faculdade São Braz. Especialista em Neuropsicopedagogia - Faculdade São Braz. Facilitadora em Práticas Restaurativas pelo IIRP (International Institute for Restorative Practices). Graduação em Psicologia no ano de 2017 - Faculdade Guairacá, Guarapuava /PR.

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Published

2021-11-03

How to Cite

MELO, Alessandro de; PEPLINSKI, Emanuelly. Reflections on High School Dropout from the standpoint of educators: a case study. Revista Labor, [S. l.], v. 1, n. 26, p. 236–256, 2021. DOI: 10.29148/labor.v1i26.71828. Disponível em: http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/71828. Acesso em: 18 may. 2024.

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