Neoliberalism’s strategic attack on education and threats to philosophy teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36517/arf.v17iespecial2.96377

Keywords:

Philosophy teaching. Neoliberal education. Democratic education. Educational act.

Abstract

This article examines the current neoliberal education model in Brazil and its impact on the teaching of philosophy and the formation of the new generations. To this end, the discussion focuses on the commodification of education promoted by neoliberal logic and the detrimental effects of this approach on the teaching of philosophy. In contrast to this neoliberal model of education, the text explores possible ways to address the interference of capital in education and promote a democratic and emancipatory education that considers training, teaching, and the educational act from an ethical, political, and social plurality.

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Author Biography

Elivanda de Oliveira Silva, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Piauí (IFPI)

Possui graduação em Filosofia pela Universidade Federal do Ceará (2008), mestrado em Filosofia pela Universidade Federal do Ceará (2012) e doutorado em Filosofia pela Universidade Federal de Minas Gerais (2019) e atualmente é Pós-doutoranda em Filosofia pela Universidade Federal do Ceará (2023). É integrante da Rede de Mulheres Filósofas da América Latina, vice-coordenadora do Núcleo de Pesquisa Hannah Arendt (UFPI), editora dos Cadernos Arendt e integrante do GT Filosofia Política Contemporânea da ANPOF. Foi professora de Filosofia no Departamento de Filosofia (2019-2021) e no Departamento de Fundamentos da Educação (2016-2017) da Universidade Federal do Piauí (UFPI). É organizadora dos livros Hannah Arendt: pensamento, revolução e poder e A gramática da ação e a sintaxe do poder em Hannah Arendt. Realiza pesquisa na área de Ética e Filosofia Política, com ênfase no pensamento filosófico de Hannah Arendt, Angela Davis, Nancy Fraser e Michel Foucault, atuando nos seguintes temas: Política e Economia, Republicanismo, Democracia, Neoliberalismo e Filosofia da Educação.

References

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Published

2025-12-02

How to Cite

Silva, E. de O. (2025). Neoliberalism’s strategic attack on education and threats to philosophy teaching. Argumentos - Revista De Filosofia, 17(Especial2), 49–57. https://doi.org/10.36517/arf.v17iespecial2.96377

Issue

Section

Ensino de filosofia e epistemologias feministas: práticas de insurgência intelectual

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