The infographic genre in English high school textbooks: a multimodal analysis
DOI:
https://doi.org/10.36517/ep15.96048Keywords:
multimodality, multiliteracies, infographics, EnglishAbstract
The present study analyzes how high school English textbooks promote multiliteracies skills. The specific objectives consist first of investigating in what way the question texts of the infographics collected indicate the need for visual literacy, then inspecting how the question texts guided the multimodal reading and writing, and finally verifying if the multimodal resources are required to support the resolution of the texts. The main theory is the Grammar of Visual Design by Kress and Van Leeuwen (2021). Concerning the methodology, we begin with the selection of the textbooks collection, which is Joy (2020), English Vibes for Brazilian Learners (2020), and Take Action (2020). Subsequently, we collected all the textbook activities that contained the infographic genre, totaling twenty-one. Finally, we analyze all the infographics collected. The results revealed that all the infographics analyzed promote multiliteracies skills effectively. We verified that the development of multiliteracies abilities occurs because of the multimodal resources of the infographics and the variation of significant topics approached in the multi-semiotics texts.
Downloads
References
BALADELI, A. Ensino crítico de língua inglesa: caminhos para integrar a teoria dos multiletramentos à prática pedagógica. Brazilian Journal of Development, v. 7, n. 8, p. 82714-82726, 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.
CAZDEN, Courtney et al. Uma pedagogia dos multiletramentos. Desenhando futuros sociais. Tradução de Adriana Alves Pinto et al.. Belo Horizonte: LED, 2021.
COSCARELLI, Carla Viana; GOMES, Luiz Fernando. Letramento digital. In: ARAÚJO, Mônica Daisy Vieira; FRADE, Isabel Cristina Aves da Silva; MORAIS, Ludymilla Moreira. (Org.). Termos e ações didáticas sobre cultura escrita digital [recurso eletrônico]: NEPCED na escola. Belo Horizonte : UFMG /FaE / Ceale / NEPCED, 2022.
DIONISIO, Angela Paiva; VASCONCELOS, Leila Janot de; SOUZA, Maria Medianeira de. Multimodalidade, convenções visuais e leitura. In: DIONISIO, Angela Paiva (org.). Multimodalidades e leituras: funcionamento cognitivo, recursos semióticos, convenções visuais. Recife: Pipa Comunicação, 2014.
FERNANDES, Alessandra Coutinho et al. Multiletramentos na sala de aula: práxis na (e para além da) pandemia. São Paulo: Pimenta Cultural, 2022.
FRANCO, Claudio Paiva; TAVARES, Kátia Cristina do Amaral. English vibes for Brasilian Learners. 1ed, São Paulo: FTD, 2020.
GARROSSINI, Daniela Favaro; MARANHÃO, Ana Carolina Kalume. Multimodalidade. In: ARAÚJO, Mônica Daisy Vieira; FRADE, Isabel Cristina Aves da Silva; MORAIS, Ludymilla Moreira. (Org.). Termos e ações didáticas sobre cultura escrita digital [recurso eletrônico]: NEPCED na escola. Belo Horizonte : UFMG /FaE / Ceale / NEPCED, 2022.
HASHIMOTO, Michelle Rie. Letramento crítico e multimodalidade no ensino de língua inglesa: reflexões sobre um livro didático do PNLD. 2020. Dissertação (Mestrado em Linguística) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2020.
JEWITT, Carey. (ed.) The Routledge Handbook of Multimodal Analysis. New York, Routledge Press, 2009.
KRESS, Gunther; VAN LEEUWEN, Theo. Reading images: The grammar of visual design. 3 ed. London:Routledge, 2021.
LAGO, Kaian et al. Multiletramentos no ensino de língua inglesa: gêneros discursivos multimodais e práticas leitoras. Entretextos, v. 20, n. 2, p. 5-22, 2020. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/35606/28490 Acesso em: 20 Out. 2023.
LIMA, Daniela Ferreira de. O letramento visual no desenvolvimento das habilidades de leitura e escrita: uma proposta de atividade em língua inglesa para o ensino fundamental I. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura Plena em Letras) - Centro de Formação de Professores. Universidade Federal de Campina Grande, Cajazeiras, 2023.
MIRANDA, Alana Santana; BASTOS, Pérola Cunha. Textos multimodais e o ensino de língua inglesa: o infográfico como recurso de letramento. BABEL: Revista Eletrônica de Línguas e Literaturas Estrangeiras. n. 16, ago/dez de 2019. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/babel/article/view/7519 . Acesso em: 2 Fev.2023.
MONTARGIL, Gilmar; REMENCHE, Maria de Lourdes Rossi. A infografia pela ótica do Círculo de Bakhtin: cronotopo, dialogismo e infográfico como gênero do discurso. InfoDesign, v. 19, n. 2, 2022. Disponível em: https://infodesign.emnuvens.com.br/infodesign/article/view/952 . Acesso em: 20 nov. 2023.
NASCIMENTO, Iara Costa; ARANHA, Simone Dália de Gusmão. Softwares Aplicativos como recursos didáticos: a inserção de tecnologias digitais no contexto escolar. In: ARANHA, Simone Dália de Gusmão; SOUZA, Fábio Marques de. (Org.). Práticas de ensino e tecnologia digitais. Campina Grande: EDUEPB, 2018.
OLIVEIRA, Denise de Andrade Santos. Joy. 1ͣ ed. São Paulo: FTD, 2020.
OLIVEIRA, Larisse Carvalho de. Análise de materiais didáticos de língua inglesa, elaborados por professores em formação inicial, sob a ótica da multimodalidade. 2021. Tese (Doutorado em Linguística) - Programa de Pós-graduação em Linguística, Centro de Humanidades, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2021. Disponível em: https://repositorio.ufc.br/handle/riufc/62080. Acesso em: 18 Out. 2023.
PAIVA, Francis Arthuso; GOMES, V.A. Proposta de matriz de produção de infográficos na escola: explorando a paisagem multimodal do canva.com. SELL, Uberaba, MG, v. 10, n. 2, p.1-26, 2021.
RAMAZZINA-GHIRARDI, A. L. . Quando a imagem talha o escrito: letramento visual em curso de língua estrangeira. In: Renata Philippov; Vera Lúcia Harabagi Hanna. (Org.). Saberes e conexão na universidade: Língua, Literatura e Cultura. 1ed. Rio de Janeiro: Dialogarts, 2022, v. 1, p. 231-249.
RAMOS, Maria B. A. Infográficos em livros didáticos para o ensino de leitura em língua inglesa: uma análise multimodal e sistêmico-funcional. 2023. Dissertação de Mestrado (Mestrado em Letras) – Escola de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade Federal de São Paulo, Guarulhos, 2023.
ROJO, Roxane; MOURA, Eduardo (Org.). Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012.
RIBEIRO, Ana Elisa. Texto multimodal. In: ARAÚJO, Mônica Daisy Vieira; FRADE, Isabel Cristina Aves da Silva; MORAIS, Ludymilla Moreira. (Org.). Termos e ações didáticas sobre cultura escrita digital [recurso eletrônico]: NEPCED na escola. Belo Horizonte : UFMG /FaE / Ceale / NEPCED, 2022.
.
RICHTER, Carla; LARRÉ, Julia. Take Action. 1ͣ ed, São Paulo: Ática, 2020.
SANTOS, Záira Bomfante dos; TIBURTINO, Vanessa. As contribuições da Semiótica Social Multimodal para apreciação de infográficos digitais no contexto da pandemia da COVID-19. Texto Digital, v. 17, n. 1, p. 169-190, 2021.
SILVA, Fabiane Alves da; MAGALHÃES, Epaminondas de Matos. O gênero infográfico no desenvolvimento das habilidades de leitura e escrita, e multiletramento no ensino fundamental. Revista Prática Docente, v. 7, n. 3, p. e22080-e22080, 2022.
SILVA, Jackson Alves da. Construção de infográficos para uso em aulas de Biologia Celular no Ensino Médio. 2023. TCC (Graduação) - Curso de Ciências Biológicas - Licenciatura, Centro Acadêmico de Vitória, Universidade Federal de Pernambuco, Vitória de Santo Antão, 2023.
SILVA, Renato Caixeta da. Implicações de se assumir a multimodalidade nos estudos de linguagem. In: SILVA, Renato Caixeta da; QUEIROZ, Lizainny Aparecida Alves (Org.). Multiodalidade e discurso. São Paulo: Pimenta Cultural, 2021.
TIBURTINO, Vanessa. O ensino de leitura em língua inglesa sob a ótica dos gêneros, multiletramentos e da multimodalidade: do livro didático à prática de professores da escola pública. 2019. 312 f. Dissertação (Mestrado em Ensino na Educação Básica) - Centro Universitário Norte do Espírito Santo, Universidade Federal do Espírito Santo, São Mateus, 2019. Disponível em: https://repositorio.ifes.edu.br/handle/123456789/428. Acesso em: 18 Out. 2023.
VECCHIO, Pollyanna de Matos. O discurso multimodal e a comunicação científica. In: SILVA, Renato Caixeta da; QUEIROZ, Lizainny Aparecida Alves (Org.). Multimodalidade discurso. São Paulo: Pimenta Cultural, 2021.
Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2025 Haylanne Clésia Pereira Daxo, Maria Joyce Gomes Alencar, Larisse Carvalho de Oliveira

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Todos artigos são publicados sob os termos da licença Creative Commons Attribution (CC BY NC 4.0). Sob esta licença, os autores mantêm a propriedade dos direitos autorais de seu conteúdo, mas permitem que outros remixem, adaptem e criem a partir do seu trabalho para fins não comerciais, e, embora os novos trabalhos tenham de lhe atribuir o devido crédito e não possam ser usados para fins comerciais, os usuários não têm de licenciar esses trabalhos derivados sob os mesmos termos.