Immortal melancholy: technology, society and time in Interview with the vampire (1994)
DOI:
https://doi.org/10.36517/psg.v16i1.95782Keywords:
Technology; Society; Cinema; Melancholy; Interview with the Vampire.Abstract
This article analyzes the film Interview with the Vampire (Neil Jordan, USA, 1994) through the melancholic perspective of the protagonist Louis de Pointe du Lac (Brad Pitt), focusing on his relationship with the transformation of society and technology over the centuries. As he narrates his journey from the late 18th century to the end of the 20th, Louis assumes the role of a somber and displaced observer, whose immortality condemns him to the endless repetition of loss and emotional detachment in the face of human ephemerality and technological progress. Louis’s melancholy shapes his view of temporality, otherness, and his own post-human condition, reflecting on existential emptiness amid a rapidly shifting society. Rather than marveling at modern achievements, Louis witnesses with disillusionment the rise of alienation, the erosion of affective bonds, and the triumph of superficiality. The film thus offers a critical reflection on time, memory, identity, and death — recurring themes within the melancholic tradition — reframed through a vampiric sensibility that, far from being monstrous, reveals itself as deeply human.
Downloads
References
ASSUNÇÃO, D. P. Novas tecnologias, antigas monstruosidades: o vampiro diante da técnica. In: Anais do V Congresso de estudantes de pós-graduação em comunicação – CONECO, 2012 Rio de Janeiro: CONECO, 2012. p. 1-15.
AUERBACH, N. Our Vampires, Ourselves. Chicago: University of Chicago Press, 1995.
BENJAMIN, W. Teses sobre o Conceito de História. In: Sobre Arte, Técnica, Linguagem e Política. Trad. Maria Luz Moita, Maria Amélia Cruz e Manuel Alberto; Prefácio de Theodor Adorno. Lisboa: Antropos, 1992.
BUTLER, J. Relatar a si mesmo: crítica da violência ética. Belo Horizonte: Autêntica, 2015.
CABRERA, D. H. Lo tecnológico y lo imaginario: nuevas tecnologías como creencias y esperanzas colectivas. Buenos Aires: Biblos, 2006.
CÁNEPA, L. L. Nosferato No Brasil (1971): Vampiro Pop no Cinema Brasileiro. Animus: Revista Interamericana de Comunicação Midiática, Santa Maria, v. 20, n. 44, p. 308-332, 2021.
Entrevista com o Vampiro (Interview with the Vampire). Direção: Neil Jordan. Produção: Stephen Woolley. Roteiro: Anne Rice. Música: Elliot Goldenthal. EUA, Warner Brothers, c1994. 1 DVD (122 min), widescreen, color. Produzido por Geffen Film Company - Production Company.
FISHER, M. Fantasmas da minha vida: escritos sobre depressão, assombrologia e futuros perdidos. São Paulo: Autonomia Literária, 2022.
FREUD, S. Luto e melancolia. In: Obras completas de Sigmund Freud. Introdução ao narcisismo, ensaios de metapsicologia e outros textos (v. 12). São Paulo: Companhia das Letras, 2010 [1915].
GARCIA, Y. Super-heróis, amantes, melancólicos e cômicos: as reconfigurações do vampiro no cinema contemporâneo. Revista Desenredo, Passo Fundo, v. 21, n. 2, p. 384-406, 2025.
GROOM, N. The Vampire – a new history. London: Yale University Press, 2018.
KITTLER, F. Dracula’s Legacy. In: Literature/Media/Information Systems. London: Routledge, 1997.
KRISTEVA, J. Sol negro: depressão e melancolia. 2. ed. Rio de Janeiro: Rocco, 1989.
LOPES, D. É o fim do mundo e eu me sinto bem. Alea: Estudos Neolatinos, Rio de Janeiro, v. 25, n. 3, p. 1-16, 2023b.
LOPES, D. Melancolia Pop: Confissões do Rapaz mais Triste do mundo. REBEH: Revista Brasileira de Estudos da Homocultura, Cuiabá, v. 6, n. 21, p. 382-397, set./dez. 2023a.
ROSE, N. Como se Deve Fazer a História do Eu? Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 26, n. 1, p. 33-57, 2013.
SONTAG, S. Sob o signo de Saturno. Trad. Rubens Figueiredo. São Paulo: Cia das Letras, 2022.
SUMMERS, M. The Vampire: His Kith and Kin. Charleston: BiblioBazaar, 2008.
WALDMAN, B. Do vampiro ao cafajeste: uma leitura da obra de Dalton Trevisan. São Paulo: Hucitec; Unicamp, 1989.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Isabella Gaeta, Laura Loguercio Canepa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e desenvolvam o material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.
