The image and the unrepresentable: mourning as aesthetic dissensuality in the work of Cândido Portinari
DOI:
https://doi.org/10.36517/psg.v16i1.95826Keywords:
Mourning; Image; Politics; Cândido Portinari; Social painting.Abstract
This paper analyzes the painting Criança Morta (1944), by Cândido Portinari, through the theoretical contributions of Freud, Judith Butler, Jacques Rancière, and Georges Didi-Huberman, aiming to understand mourning as both an aesthetic and political operation. It starts from the hypothesis that the image does not merely represent an individual loss but inscribes historically marginalized bodies into the sensible field, producing a visual dissensus that resists erasure. The painting is read as a memory device that, by refusing consolation or symbolic mediation, activates an ethics of the gaze grounded in the persistence of pain. By articulating psychoanalysis, political philosophy, and image theory, the article argues that mourning—especially that which is denied by the State and institutions—can operate as a gesture of resistance against the hierarchies that determine which lives are deemed grievable. Portinari’s image does not aestheticize pain but denounces it as an effect of a politics of exclusion and death. By straining the limits of the visible, Criança Morta establishes a perceptual rupture and proposes a politics of the image in which mourning does not resolve: it survives as noise, as specter, and as ethical insistence.
Downloads
References
BUTLER, J. A reivindicação de Antígona: o parentesco entre a vida e a morte. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2022.
BUTLER, J. Quadros de Guerra: quando a vida é passível de luto? Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2015.
BUTLER, J. Subjects of desire: Hegelian reflections in twentieth-century France. Columbia: Columbia University Press, 2012.
BUTLER, J. Vida precária: os poderes do luto e da violência. Belo Horizonte: Autêntica, 2019.
CITALIA RESTAURO. Antígona sepulta o irmão, Polinice, Sebástien Norblin, 1825. Disponível em: https://citaliarestauro.com/antigona-sepulta-polinice-sebastiennorblin/ Acesso em: 13.fev.2025.
DIDI-HUBERMAN, G. Diante do Tempo: história da arte e anacronismo das imagens. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2015.
DIDI-HUBERMAN, G. Imagens Apesar de Tudo. Lisboa: KKYM, 2012.
DIDI-HUBERMAN, G. O que vemos, o que nos olha. São Paulo: Editora 34, 2010.
DIDI-HUBERMAN, G. Sobrevivência dos Vaga-lumes. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2011.
FREUD, S. Luto e melancolia. São Paulo: Cosac Naify, 2011. (Trabalho original publicado em 1917).
NCR. A Pietá de Gaza. Disponível em: https://www.nrc.nl/nieuws/2024/04/18/worldpress-photo-a4196308. Acesso em 13.fev.2025.
PORTINARI, C. Deus de Violência. In: Poemas de Candido Portinari. Rio de Janeiro: José Olympio Editora, 1964. p. 77-78.
RANCIÈRE, J. A partilha do sensível: estética e política. São Paulo: Editora 34, 2005.
RANCIÈRE, J. O desentendimento: política e filosofia. São Paulo: Editora 34, 2018.
RODRIGUES, C. O luto entre clínica e política: Judith Butler para além do gênero. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2021.
VÍRUS DA ARTE. Criança Morta, Cândido Portinari, 1944. 2014. Disponível em: https://virusdaarte.net/portinari-crianca-morta/. Acesso em: 13.fev.2025
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Francielle Czarneski

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e desenvolvam o material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.
