Título Padrão
DOI:
https://doi.org/10.36517/rdl.v2i43.94248Keywords:
argumento, intencionalidade, auditórioAbstract
This article addresses the theme of argumentation in a broad sense and from new perspectives. It analyzes the processes of convincing and persuading the recipient, according to principles of enunciation theories. Thus, it focuses on the dynamics of the act of communication between social and discursive subjects, governed by a communication contract, developed from knowledge of knowledge and knowledge of belief, which serve as a basis for the recognition of social imaginaries. As a theoretical foundation, it starts from classical concepts of Aristotle's rhetoric, revised by the new proposals of Perelman (2000) and Amossy (2018) and adopts some assumptions of Charaudeau's Semiolinguistic theory (1992, 2008), whose focus is the projects of influence of the enunciating subject over the recipient. Thus, through a pragmatic-enunciative perspective, language is conceived as an act of staging, which aims to persuade a general and/or particular audience, by means of linguistic-discursive strategies. The functions of linguistic elements such as argumentative operators of opposition in the syntactic-semantic cohesion of statements and the role of lexical selection, capable of causing pathetic effects on the recipient, leading him to adhere to the theses presented, as well as a Graffiti, as a possibility of argumentation without words, by means of an imagetic text, are also examined.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Maria Aparecida Lino Pauliukonis, Claudia Assad Alvares

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
.png)




.png)