Quality of education in public schools in Brazil: an analysis of the correlation between investment per student and performance in the national assessments

Authors

  • Joysi Moraes Universidade Federal Fluminense
  • Bruno Francisco Batista Dias Universidade Federal Fluminense
  • Sandra Regina Holanda Mariano Universidade Federal Fluminense

DOI:

https://doi.org/10.19094/contextus.v15i3.961

Keywords:

Investment in education. Investment per student. Student outcomes. Quality of education. Basic education.

Abstract

In this article, we adopted the economic perspective of education. This approach assumes that the quality of education can be measured by the effectiveness of the use of available resources. The correlation between investment per pupil in primary education, from 2005 to 2015 (from the beginning of the historical series to the last evaluation), and the outcome of the students in the evaluation of the Development Index of Basic Education (Ideb) in each state was analyzed. In the analysis per region (North, Northeast, Center-West, Southeast and South), the educational systems that used the available resources in the best manner were those of Roraima, Pernambuco, Goiás, Minas Gerais and Paraná states. Only in the states of Minas Gerais, Pernambuco and Goiás, there was a correlation between the improvement of student learning, as measured by Ideb, and the increase in investment per student.

Author Biographies

Joysi Moraes, Universidade Federal Fluminense

Professora da Universidade Federal Fluminense onde coordena a área de pesquisa do Programa de Pós-Graduação em Gestão e Empreendedorismo (PPGE) e o Curso de Graduação em Processos Gerenciais – Ênfase em Empreendedorismo. Professora do Mestrado Profissional em Administração do Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Federal Fluminense, em Volta Redonda. Professora convidada da The University of Nottingham (UK). Doutora em Administração pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2008). Mestre em Administração pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (1999). Graduada em Administração de Empresas pela Universidade Estadual do Ceará (1996).

Bruno Francisco Batista Dias, Universidade Federal Fluminense

Mestre em Administração pelo Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Federal Fluminense, em Volta Redonda. Especialista com MBA em Gestão Pública com ênfase em didática do ensino superior. Graduado em Administração e em Tecnologia em Sistemas de Computação pela Universidade Federal Fluminense.

Sandra Regina Holanda Mariano, Universidade Federal Fluminense

Professora Associada da Universidade Federal Fluminense (UFF). É Mestre e Doutora em Engenharia de Sistemas e Computação pela COPPE/UFRJ (1992,1997), com desenvolvimento de parte da tese de doutorado na Université de Montréal e CPCL pela Harvard Business School (2012). Pós-Graduada em Sistemas de Informação pelo JICA (Japan Internacional Cooperation Agency), Okinawa, Japão (1989). Coordena o Programa de Pós-Graduação em Gestão e Empreendedorismo – PPGE/UFF. É docente do Mestrado Profissional em Administração (UFF/Volta Redonda). É coordenadora do Projeto OportUnidad no Brasil, financiado pela European Comission (EC) e consultora de empresas.

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Published

2017-12-30

How to Cite

Moraes, J., Dias, B. F. B., & Mariano, S. R. H. (2017). Quality of education in public schools in Brazil: an analysis of the correlation between investment per student and performance in the national assessments. Contextus - Contemporary Journal of Economics and Management, 15(3), 34–65. https://doi.org/10.19094/contextus.v15i3.961

Issue

Section

Articles