Thoughts on imperative of enjoyment and commodification of culture

Authors

  • Brunno Fernandes da Silva Gaião Universidade Estadual da Paraíba
  • André Luiz Maranhão de Souza Leão Universidade Federal de Pernambuco

DOI:

https://doi.org/10.19094/contextus.v16i3.33946

Keywords:

imperative of enjoyment, ideology, commodification, popular culture, Carnival.

Abstract

Assuming žižekian thinking and having in mind the context of contemporary post-industrial society, this article aims to discuss the relationship between the prevailing ideology of enjoyment and the growing process of commodification of culture in our time. We approach the particular case of Recife’s Carnival as an illustrative resource for our reflection. The instrumentalization of culture as a resource to be applied to achieve economic and socio-political growth establishes the parameters of how popular festivals should be held and enjoyed. The parties are conceived, planned, and prepared within the horizon of the consumption experience, and can be considered objects of desire of the subject-consumer. The historical and cultural dimensions are relegated to the background in the realization of events. Through this libidinal economy, capitalism advances in transforming the elements of social life into commodities/objects of desire, supporting the maintenance of its market logic.

Author Biographies

Brunno Fernandes da Silva Gaião, Universidade Estadual da Paraíba

Doutor em Administração e Professor Adjunto do Departamento de Administração e Economia da Universidade Estadual da Paraíba. Desenvolve pesquisas na area de Cultura de Consumo e Subjetividade.

André Luiz Maranhão de Souza Leão, Universidade Federal de Pernambuco

Doutor em Administração, Professor Associado do Departamento de Ciências Administrativas da Universidade Federal de Pernambuco e membro do quadro permanente do Programa de Pós-Graduação em Administração (PROPAD-UFPE). Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq, desenvolve trabalhos nas áreas de Cultura de Consumo e Marcas.

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Published

2018-12-12

How to Cite

Gaião, B. F. da S., & Leão, A. L. M. de S. (2018). Thoughts on imperative of enjoyment and commodification of culture. Contextus - Contemporary Journal of Economics and Management, 16(3), 208–231. https://doi.org/10.19094/contextus.v16i3.33946

Issue

Section

Articles