Educação profissional e formação dos «desvalidos da fortuna»

portuguÊs

Authors

  • Maria Augusta Martiarena de Oliveira IFRS

Keywords:

português

Abstract

Bearing in mind that physical, moral and urban hygiene were concepts whose relationship narrowed during the first decades of the 20th century in Brazil, or the present study aimed at the context of the city of Pelotas, in the state of Rio Grande do Sul, which lived a time of urban improvements and reforms. No type of urban growth, such as the concerns related to the civility of the inhabitants of cities, is given greater prominence, notably the concern that has existed since the 19th century, with young people from the popular communities, considered as "deprived of fortune". This article, then, is dedicated to the study of the first decades of operation of the Agricultural Sponsor Visconde de Graça and the School of Arts and Crafts, institutions of professional education located in the city of Pelotas, in the south of Brazil. The first was opened in 1923 and the second in 1930. The objective is to understand a relationship between the institutions and the hygienist educational proposals for popular samples in the first decades of the 20th century, as well as an analysis of the photographs published in the press about schools mentioned above, based on the perspective of moralization and hygiene.

Author Biography

Maria Augusta Martiarena de Oliveira, IFRS

Possui graduação em Licenciatura Plena em História pela Universidade Federal de Pelotas (2001), Mestrado (2005) e Doutorado (2012) em Educação - linha de pesquisa Filosofia e História da Educação pela Universidade Federal de Pelotas e Pós-doutorado pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Vale do Rio dos Sinos - UNISINOS. Atualmente é professora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul. Tem experiência na área de Educação e de História, com ênfase em História da Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: História da Educação, História da EPT, Fotografia, Educação na Primeira República, História do Rio Grande do Sul, História do Brasil e da América Latina. Além disso, coordena o GT de História da Educação da AnpuhRS, gestão 2018-2020 e é Vice-presidente da Associação Sul-Rio-Grandense de Pesquisadores de História da Educação (ASPHE), pelo biênio 2019-2021. Sou mãe do Franz, um menino esperto e muito divertido. Em 2014, estive em licença maternidade, durante o meu estágio pós-doutoral, continuei produzindo, mas em um ritmo muito mais lento, sendo que minha produtividade está sendo retomada atualmente.

References

BORGES, Maria Eliza Linhares. História & Fotografia. Belo Horizonte: Autêntica,2003.
BURKE, Peter. Testemunha Ocular: História e Imagem. Bauru, SP: EDUSC, 2004.
CIAVATTA, Maria. Mediações históricas de trabalho e educação: gênese e disputa na formação dos trabalhadores (Rio de Janeiro, 1930-1960). Rio de Janeiro: Lamparina, CNPq, Faperj, 2009.
KOSSOY, Boris. Um olhar sobre o Brasil: uma reflexão. In: KOSSOY, Boris; SCHWARCZ, Lilia. Um olhar sobre o Brasil. Rio de Janeiro: Objetiva, 2012, p.22-38.
KRÜGER, Edelbert. Resgate histórico da função social da educação profissional brasileira, à luz do decreto 2.208/97: um estudo do perfil socioeconômico do aluno do CEFET-RS. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas: RS, 2007.
OLIVEIRA, Milton Ramon Pires de. Educar e regenerar: os Patronatos Agrícolas e a Infância Pobre na Primeira República. Anais do I CONGRESSO BRASILEIRO DE HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO, Rio de Janeiro, 2000.
OLIVEIRA, Maria Augusta Martiarena de; AMARAL, Giane Lange do. A Escola de Agronomia e Veterinária Eliseu Maciel em fotografias: aspectos da história de uma instituição de ensino superior. Revista Pedagógica, v. 1, p. 555-580, 2012.
OLIVEIRA, Maria Augusta Martiarena de; TAMBARA, Elomar; AMARAL, Giana Lange do. Fotografias de prédios escolares: a construção de obras visíveis como propaganda do governo Simões Lopes, na cidade de Pelotas. Revista Pedagógica (Chapecó), v. 11, p. 109-131, 2009.
VICENTE, Magda; AMARAL, Giana Lange do. Instruir, educar, vigiar e punir: o Patronato Agrícola Visconde da Graça (1923 – 1934). In: X ENPOS, Pelotas, 2008.
VICENTE, Magda; AMARAL, Giana Lange do. Medidas higienistas adotadas no Patronato Agrícola Visconde da Graça (1923 – 34) – Pelotas/RS. Revista HISTEDBR (on-line), Campinas, n.37, p.123-133, mar./2010.
WOLFF, Silvia Ferreira Santos. Escolas para a República: os primeiros passos da Arquitetura das Escolas Públicas Paulistas. São Paulo, SP: EDUSP, 2010.

Published

2020-10-19

How to Cite

OLIVEIRA, Maria Augusta Martiarena de. Educação profissional e formação dos «desvalidos da fortuna»: portuguÊs. Revista Labor, [S. l.], v. 1, n. 24, p. 415–431, 2020. Disponível em: http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/60102. Acesso em: 17 may. 2024.

Issue

Section

Dossiê

Similar Articles

<< < 1 2 

You may also start an advanced similarity search for this article.