Educational digital game in the universe of children's reading and writing:

an experience with “Spelling”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29148/labor.v1i27.72058

Keywords:

Digital games, Digital Technologies, Reading, writing

Abstract

Educational digital games can benefit the pedagogical action and provide subsidies for the reading and writing process. Thus, this article aims to investigate the contributions of the educational application "Spelling" in the reading and writing process of children in the 5th grade of elementary school in a public school in the city of Manaus - AM. The research had a qualitative approach, carried out through a pedagogical intervention, with students who had difficulties in reading and writing. The result obtained, with the digital game “Soletrando”, was that it can facilitate the interest of students and improve the results in the reading and writing process in a playful and fun way. Therefore, it is clear the importance of the teacher to mediate the insertion of software in the teaching and learning process, through dynamic didactics in the classroom and in other educational environments. The need for investment in continuing education for teachers, implementation of digital technologies and connectivity to all schools in Brazil is evident, which is still a utopia, especially in the periphery of the Amazonian capital and in the interior of the state.

Author Biographies

Rosângela Maria de Oliveira Silva, Rede estadual do Estado do Amazonas (SEDUC-AM).

Graduada em Pedagogia pela Universidade Luterana do Brasil (ULBRA) e Pós-graduada em Letramento Digital pela Universidade do Estado do Amazonas (UEA). Professora da rede estadual do Estado do Amazonas (SEDUC-AM).

Alexandra Nascimento de Andrade, Universidade do Estado do Amazonas - UEA

Doutoranda pelo Programa de Pós-graduação em Educação na Amazônia ? PGEDA ? Associação em Rede Curso de Doutorado em Educação na Amazônia (UFAM); Mestra em Educação em Ciências na Amazônia (UEA); Especialista em Gestão e Supervisão Escolar (Uninorte); Especialista em Metodologia do Ensino Superior (FSDB); Especialista em Gestão Escolar (FSDB); Graduada em Pedagogia (FSDB). Pedagoga da Secretaria de Estado de Educação e Qualidade do Ensino. Palestrante de temas relacionados à Educação Infantil, crianças e infâncias. Integrante dos grupos de Pesquisa: Grupo de Estudo e Pesquisa de Educação em Ciências em Espaços não formais (Gepecenf); Laboratório de Neurodidática e formação de professores (Ufam); Divulgação Científica (UEA).

Felipe da Costa Negrão, Universidade Federal do Amazonas - UFAM

Graduado em Pedagogia (UNL). Especialista em Neuropsicopedagogia (UNL), Didática do Ensino Superior (UNL) e Gênero, Sexualidade e Direitos Humanos (UEA). Mestre em Educação em Ciências na Amazônia (UEA). Doutorando em Ensino Tecnológico (IFAM). Professor Assistente - Nível II do Departamento de Métodos e Técnicas (DMT) da Universidade Federal do Amazonas (UFAM). Membro do Grupo de Pesquisa em Sociologia Política da Educação (GRUPESPE). Tem interesse em pesquisas sobre Ensino de Matemática, Formação de Professores e Narrativas (auto) biográficas.

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Published

2022-07-08

How to Cite

SILVA, Rosângela Maria de Oliveira; ANDRADE, Alexandra Nascimento de; NEGRÃO, Felipe da Costa. Educational digital game in the universe of children’s reading and writing: : an experience with “Spelling”. Revista Labor, [S. l.], v. 1, n. 27, p. 384–398, 2022. DOI: 10.29148/labor.v1i27.72058. Disponível em: http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/72058. Acesso em: 11 may. 2024.

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