Interview with Rosemary Dore Heijmans – From the “pulo da rã” to facing school dropout

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29148/labor.v2i26.77915

Keywords:

School dropout. Professional and technical education. Technician education

Abstract

This paper results from an interview with professor Rosemary Dore Heijmans, in Cabedelo, Paraíba, Brazil, as part of the Brazilian Association for the Prevention of School Dropout in Basic, Professional and Higher Education’s history log; it also helped to create content for the VII Colóquio Internacional sobre Educação Profissional e Evasão Escolar (International Colloquium on Professional Education and School Dropout) and the V Workshop de Educação Profissional e Evasão Escolar (Workshop on Professional Education and School Dropout), which will be hosted by the Federal Institute of Education, Science and Technology of Santa Catarina (IFSC) in November 2022. This interview also aims to reflect on and discuss school dropout in professional and technical education from Rosemary’s point of view, considering her participation in the student movement during the military rule, her experience with the regional industry in face of the foreign multinational corporations’ protectionism, her student years coming from a private religious school to the public education system, her Gramsci-oriented research on the relationship between professional and technical education and dropout rates, and her work articulating and creating the ABAPEVE. The interview that led to this paper was not unbiased and does not intend to present the subject in its whole.

Author Biographies

Sandra Lopes Guimarães, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Santa Catarina - IFSC

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC/1985). Mestre em Educação (UNICAMP /2012), na Área de Concentração da Psicologia Educacional. Atualmente desenvolvo atividades como Técnica em Assuntos Educacionais (Técnico Administrativo em Educação) junta a Diretoria de Desenvolvimento de Ensino, na Pró-Reitoria de Ensino, do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Santa Catarina (IFSC). Tenho experiência na área de Educação, com ênfase em Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: problemas de aprendizagem, evasão (permanência e êxito do educando), psicanálise, currículo, didática, formação de formadores e EaD.

Rogério Mesquita Teles, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão (IFMA)

Professor Titular do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão, IFMA, Campus São Luís/Monte Castelo, desde 1996. Doutor em Química Orgânica pela UFPB, Mestre em Química Analítica pela UFMA, Especialista em Educação Ambiental e Gestão Participativa em Recursos Hídricos pelo IFMA (antigo CEFET-MA) e também em Administração Escolar pela UNIVERSO-RJ. Graduação em Química Industrial e Licenciatura em Química pela UFMA. Foi Diretor de Ensino Técnico do Campus São Luís Monte Castelo do IFMA, de janeiro de 2011 a setembro de 2016. Desenvolve e orienta pesquisas nas áreas de Química de Produtos Naturais, Ensino de Química, educação Ambiental e Educação Profissional e Tecnológica. Atualmente, está Pró-Reitor de Pesquisa, Pós-Graduação e Inovação do IFMA e Diretor Administrativo da ABAPEVE (Associação Brasileira de Prevenção da Evasão Escolar na Educação Básica, Profissional e Superior).

References

Entrevista

Published

2021-12-31

How to Cite

GUIMARÃES, Sandra Lopes; TELES, Rogério Mesquita. Interview with Rosemary Dore Heijmans – From the “pulo da rã” to facing school dropout. Revista Labor, [S. l.], v. 2, n. 26, p. 298–316, 2021. DOI: 10.29148/labor.v2i26.77915. Disponível em: http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/77915. Acesso em: 18 may. 2024.

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