The social function of the Teachers Colleges in the present time

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29148/labor.v1i27.78305

Keywords:

Labor and education, Vocational education, Teacher college

Abstract

This article aims to understand the social function of the Normal School in the present time. Therefore, an empirical research was carried out with graduates from a school of this modality, linked to the Department of Education of the Rio de Janeiro (SEEDUC-RJ). We sought to investigate the professional and academic destiny of these young graduates from such an institution, especially if they are exercising the teaching profession. What would be the social relevance of teacher training at a secondary level in the historical time of the third decade of the 21st century? Although the training modality is compressed by the Brazilian educational legislation to no longer exist in the medium or long term, we conclude that the young teachers trained by the Escola Normal still play a role in forming a workforce that will be destined to work in peripheral private schools or to assume functions that have been displaced from their training and that have lower salary

Author Biographies

Bruno Gawryszewski, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Possuo graduação em Bacharelado em Educação Física (2004), Mestrado em Educação (2008) e Doutorado em Educação (2013), esses cursos concluídos pela Universidade Federal do Rio de Janeiro, além de ter concluído graduação em Pedagogia pelo Instituto A Vez do Mestre. De 2006 a 2014, exerci o cargo de professor de educação física na Escola Nacional de Circo e, em 2009, assumi o cargo de Coordenador Pedagógico na mesma instituição. Em dezembro de 2014, tomei posse como professor efetivo da Universidade Federal do Rio de Janeiro, na Faculdade de Educação no concurso para Educação Brasileira. Em 2018, fui credenciado a me tornar professor do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFRJ. Desenvolvo estudos na grande área de conhecimento de Educação. Coordeno projeto de pesquisa que aborda a discussão sobre o ensino médio e a educação profissional, com ênfase na discussão das políticas educacionais em geral; trabalho e educação; educação e desenvolvimento; e economia política da educação. Integro o Coletivo de Estudos em Marxismo e Educação (COLEMARX), sediado na Faculdade de Educação da UFRJ, sendo um dos coordenadores do grupo de trabalho "Trabalho e Educação" e também sou coordenador principal do evento acadêmico "Seminário Políticas Educacionais do Tempo Presente".

Thiago Hastenreiter, Secretaria de Educação do Estado do Rio de Janeiro

Possui graduação em Ciências Sociais pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2006). Atualmente é professor - Secretaria de Educação do Estado do Rio de Janeiro. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Sociologia. Especialista em Ciências Sociais e Educação Básica pelo Colégio Pedro II. Atualmente cursando mestrado no Programa de Pós-Graduação da Faculdade de Educação (PPGE) da UFRJ com previsão de término em 2021.

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Published

2022-07-09

How to Cite

GAWRYSZEWSKI, Bruno; HASTENREITER, Thiago. The social function of the Teachers Colleges in the present time . Revista Labor, [S. l.], v. 1, n. 27, p. 456–476, 2022. DOI: 10.29148/labor.v1i27.78305. Disponível em: http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/78305. Acesso em: 15 may. 2024.

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