“She was born to be a teacher” –

the naturalization of teaching work as a female activity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29148/labor.v1i27.80559

Keywords:

Licentiate degree. Teaching work. Feminization. Gender inequality.

Abstract

This article aims at approaching the construction of the collective imaginary about teaching as a female work from the end of the 19th century and the beginning of the 20th century. Initially, teaching in Brazil was an occupation of men. However, the expansion of public education services increased the number of teacher vacancies, which also began to be occupied by women. By allowing women to perform a work initially intended for men, it was sought to justify that they were more apt to perform teaching work, as they would naturally be more inclined to care, since their main role was related to motherhood. This collective imaginary about teaching as a gift made higher education courses in Pedagogy and teacher training courses in general – especially those with the largest number of women – the options with the lowest remuneration. The discussions in this article are based on research carried out by Bernadete Gatti et al. (2019), Flúvia Rosermberg and Tina Amado (1992), Guacira Lopes Louro (1997, 2004), and Marcus Vinícius Cunha (2011).

Author Biographies

Renata Lewandowski Montagnoli, Professora de História na Secretaria Municipal de Educação de Itapema/SC

Possui graduação em História pelo Centro Universitário de Brusque - UNIFEBE (2003). Especialização em História pela mesma instituição (2005). Mestrado em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação do Instituto Federal Catarinense (IFC) Campus Camboriú. Ingressou em abril de 2022 no Doutorado em História na Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), fazendo parte da Linha de pesquisa 3. HISTÓRIAS ENTRECRUZADAS DE SUBJETIVIDADES, GÊNERO E PODER, tendo como orientadora a professora Dra. Joana Maria Pedro. Participa dos grupos de pesquisa GEPEFOPPE (Grupo de Estudo e Pesquisa em Educação, formação de professores e processos educativos) e GINPEDIN (Grupo Interdisciplinar de Pesquisas, Inclusão e Processos Formativos). Desde 2005 atua como professora de História na Secretaria Municipal de Educação de Itapema/SC.

Adriano Mafra, Instituto Federal Catarinense - IFC Campus Ibirama

Professor Visitante no Department of Hispanic Languages and Literatures da University of Pittsburgh (2022). Doutor em Estudos da Tradução pela Universidade Federal de Santa Catarina (2015). Doutor em Translation Science pela Universiteit Antwerpen (2015) com período de estágio doutoral no Departamento de Tradutores e Intérpretes da mesma IES (Faculteit Letteren en Wijsbegeerte, Toegepaste Taalkunde/Vertalers & Tolken - Universiteit Antwerpen). Mestre em Estudos da Tradução pela Universidade Federal de Santa Catarina (2010), Especialista em Metodologia do Ensino de Línguas: Português, Inglês e Espanhol pela Celer Faculdades/ FACISA (2008) e Licenciado em Letras pela Universidade do Vale do Itajaí (2005). É membro do Núcleo de Estudo de Processos Criativos (NUPROC/ UFSC) e do Grupo de Pesquisa "Processos Educativos" (Instituto Federal Catarinense). Atualmente é professor de Língua Portuguesa e Língua Inglesa do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico no Instituto Federal Catarinense - Campus Ibirama. Tem experiência na área de Letras, atuando principalmente nos seguintes temas: ensino de Língua Portuguesa, Língua Inglesa, Metodologia Científica e Português como Língua Estrangeira; e pesquisas nas áreas dos Estudos Descritivos da Tradução, História da Tradução no Brasil (Século XIX), Orientalismo e Crítica Genética.

References

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Published

2022-07-03

How to Cite

MONTAGNOLI, Renata Lewandowski; MAFRA, Adriano. “She was born to be a teacher” –: the naturalization of teaching work as a female activity . Revista Labor, [S. l.], v. 1, n. 27, p. 154–168, 2022. DOI: 10.29148/labor.v1i27.80559. Disponível em: http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/80559. Acesso em: 10 nov. 2024.

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