Clairvoyance et sublime: l’expérience limite chez Deleuze
DOI:
https://doi.org/10.36517/arf.v17i1.95875Keywords:
Deleuze. Kant. Voyance. Sublime. Limiter l’expérience. Différence.Abstract
Cet article analyse la relation entre les concepts de clairvoyance et de sublime à partir de la lecture par Deleuze de la Critique de la faculté de juger de Kant, soulignant le sublime comme une expérience limitante qui brise l’harmonie entre les facultés et les forces censées créer. Contrairement à Kant, pour qui le sublime réaffirme les limites de la raison, Deleuze le comprend comme un catalyseur d’un nouveau régime sensible et cognitif, lié au devenir-voyant et à l’affirmation de la différence.
Downloads
References
CHERNIAVSKY, Axel; JAQUET, Chantal. L’art du portrait conceptuel. Deleuze et l’histoire de la philosophie. Paris: Garnier, 2013.
DELEUZE, Gilles. A filosofia crítica de Kant. Belo Horizonte: Autêntica, 2018.
DELEUZE, Gilles. A idéia de gênese na estética de Kant. In: DELEUZE, Gilles. A ilha deserta e outros textos. São Paulo: Editora Iluminuras, 2004.
DELEUZE, Gilles. A ilha deserta e outros textos. São Paulo: Editora Iluminuras, 2004.
DELEUZE, Gilles. Cinema 2 – A imagem-tempo. São Paulo: Editora 34, 2018.
DELEUZE, Gilles. Lógica do sentido. São Paulo: Perspectiva, 2003.
DELEUZE, Gilles. O abecedário de Gilles Deleuze. Paris, 1994.
GIL, José. Prefácio. In: GODINHO, Ana. Linhas o estilo - Estética e Ontologia em Gilles Deleuze. Lisboa: Relógio D’Água Editores, 2007.
GODINHO, Ana. Linhas o estilo - Estética e Ontologia em Gilles Deleuze. Lisboa: Relógio D’Água Editores, 2007.
GUÉRON, Rodrigo. Da imagem ao clichê, do clichê à imagem: Deleuze, cinema e pensamento. Rio de Janeiro: NAU Editora, 2011.
KANT, Immanuel. Crítica da faculdade de julgar. Petrópolis: Vozes; Bragança Paulista: Editora Universitária São Francisco, 2016.
LAPOUJADE, David. Fundar a violência: uma mitologia? In: NOVAES, Adauto (Org.). Mutações: fontes passionais da violência. São Paulo: Edições Sesc, 2015.
ORLANDI, Luiz B. L. Deleuze. In: PECORARO, Rossano. Os filósofos: clássicos da filosofia. Vol. III: de Ortega y Gasset a Vattimo. Rio de Janeiro: PUC-Rio, 2009.
SAUVAGNARGUES, Anne. A imagem, do arco sensório-motor à clarividência. In: FURTADO, Beatriz. Imagem contemporânea. Vol. 1. São Paulo: Hedra, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Lucas Dilacerda, Ada Kroef

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Argumentos magazine is licensed under an International Creative Commons Attribution License.
The Magazine uses CC BY inclusion
1) The authors retain the copyright granted to the magazine or the right to initial publication, with the work regularly licensed under the Creative Commons Attribution, which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine.
2) The authors are authorized to contract additional applicable contracts, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, publication in the institutional repository or as a chapter of the book), recognition of authorship and initial publication in this journal.
3) Authors are authorized and encourage to publish and distribute their work online (for example, in institutional repositories or on their personal pages) at any time before or during the editorial process, as they can generate productive changes, as well as increase the impact and reference of published work.






._._3.png)
._._._.png)