The integration of feminist and intersectional epistemologies into philosophy education
DOI:
https://doi.org/10.36517/arf.v17iespecial2.96133Keywords:
Philosophy. Feminism. Education. Epistemologies. Curriculum.Abstract
This article addresses the need to rethink philosophy teaching from a feminist perspective, particularly within basic education. Its objective is to propose a critical pedagogical practice that embraces feminist epistemologies — especially Black feminism — as tools for curricular and
political transformation. The methodology is theoretical and reflective, based on a bibliographic review of authors such as Patricia Hill Collins, bell hooks, Grada Kilomba, and Djamila Ribeiro, connecting their contributions to the field of philosophical education. The results indicate that philosophy teaching informed by feminist epistemologies expands students’ critical repertoire, promotes the recognition of historically silenced voices, and challenges power structures within the school environment. It concludes that this approach not only enriches the curriculum but also strengthens educational practices committed to social justice and intellectual emancipation.
Downloads
References
ARALDI, E. Contribuições do pensamento feminista para uma explicação localizada da educação e da aprendizagem. Observatório de Educação, 2022. Disponível em: https://observatoriodeeducacao.institutounibanco.org.br. Acesso em: 24 ago. 2025.
ARENDT, H. A condição humana. 10. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2001.
BEAUVOIR, S. O segundo sexo. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1970.
BUTLER, J. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. 2. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2018.
CARNEIRO, S. A construção do outro como não-ser como fundamento do ser. In: SILVA, P. B. (Org.). Pensamento negro: reflexões sobre o racismo e antirracismo. São Paulo: Papirus, 2005. p. 115-126.
COLLINS, P. H.; BILGE, S. Interseccionalidade. São Paulo: Boitempo, 2021.
COLLINS, P. H.; BILGE, S. Intersectionality. Cambridge: Polity Press, 2016.
FEDERICI, S. O ponto zero da revolução: trabalho doméstico, reprodução e luta feminista. São Paulo: Elefante, 2019.
FOUCAULT, M. A ordem do discurso. São Paulo: Loyola, 1996.
FOUCAULT, M. Microfísica do poder. Rio de Janeiro: Graal, 1987.
GONZALEZ, L. A categoria político-cultural de amefricanidade. In: SILVA, P. B. (Org.). Pensamento negro: reflexões sobre o racismo e antirracismo. São Paulo: Papirus, 1988. p. 75-82.
GONZALEZ, L. Racismo e sexismo na cultura brasileira. In: HOLLANDA, H. B. de (Org.). Pensamento feminista: conceitos fundamentais. São Paulo: Bazar do Tempo, 1984. p. 223–231.
HOOKS, b. E eu não sou uma mulher? Mulheres negras e feminismo. São Paulo: Rosa dos Tempos, 1995.
HOOKS, b. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2013.
KILOMBA, G. Memórias da plantação: episódios de racismo cotidiano. São Paulo: Cobogó, 2019.
RIBEIRO, D. O que é lugar de fala? Belo Horizonte: Letramento; São Paulo: Pólen, 2017.
RIBEIRO, D. Quem tem medo do feminismo negro? São Paulo: Companhia das Letras, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Suzana Oliveira

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Argumentos magazine is licensed under an International Creative Commons Attribution License.
The Magazine uses CC BY inclusion
1) The authors retain the copyright granted to the magazine or the right to initial publication, with the work regularly licensed under the Creative Commons Attribution, which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine.
2) The authors are authorized to contract additional applicable contracts, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, publication in the institutional repository or as a chapter of the book), recognition of authorship and initial publication in this journal.
3) Authors are authorized and encourage to publish and distribute their work online (for example, in institutional repositories or on their personal pages) at any time before or during the editorial process, as they can generate productive changes, as well as increase the impact and reference of published work.






._._3.png)
._._._.png)