Critical theory and the pedagogy of love: perspectives of resistance in Adorno and bell hooks
DOI:
https://doi.org/10.36517/arf.v17iespecial2.96137Keywords:
Emancipatory Education. Critical Theory. bell hooks. Love.Abstract
This article seeks to explore the intersections between critical theory — particularly in its Adornian perspective — and the pedagogy of bell hooks, drawing on the works Education and Emancipation, Teaching to Transgress, and Teaching Community. In a society shaped by technical rationality and educational structures that reinforce logics of domination, new pedagogies propose to conceive education as a practice of freedom, an act of love, and a space of resistance. It is within this context that we direct our attention to the challenges faced by contemporary education, pointing to possibilities of breaking with neoliberal logic through an affective and resistant pedagogy. In a world marked by dehumanization, if there are still possibilities for an educational act aimed at the emancipation of the individual, they today lie in the transformation of affective relations.
Downloads
References
ADORNO, T. W. Dialética Negativa. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2009.
ADORNO, T. W. Educação e Emancipação. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1995.
ADORNO, T. W. Gesammelte Schriften, Band 8. Frankfurt am Main: Suhrkamp Verlag, 1972-80. Tradução de Newton Ramos-de-Oliveira, Bruno Pucci e Cláudia B. M. de Abreu. A revisão definitiva, feita pelo mesmo grupo, contou também com a colaboração de Paula Ramos de Oliveira. Teoria da Semicultura. In: ADORNO, T. W. Primeira Versão. Porto Velho: [s.n.], 2005.
ADORNO, T. W. Indústria Cultural. São Paulo: Editora Unesp, 2020.
ADORNO, T. W. Minima Moralia: reflexões sobre a vida danificada. São Paulo: Ática, 1992.
ADORNO, T. W. Teoria da Semiformação. São Carlos: Grupo de Estudos e Pesquisa Teoria Crítica e Educação. 2003.
ADORNO, T. W. Teoria da Semiformação. In: PUCCI, B.; ZUIN, A. A. S.; LASTÓRIA, L.A.C.B. (Orgs.). Teoria crítica e inconformismo: novas perspectivas de pesquisa. Campinas: Autores Associados, 2010.
ADORNO, T.; HORKHEIMER, M. Dialética do Esclarecimento. Rio de Janeiro: Zahar, 1985.
CHAUÍ, Marilena. Convite à filosofia. 14. ed. rev. e ampl. São Paulo: Ática, 2010.
DUARTE, R. Adorno/Horkheimer & a dialética do esclarecimento. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2002.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 54. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2018.
FREITAG, B. A teoria crítica: ontem e hoje. 2. ed. São Paulo: Editora Brasiliense, 1988.
HOOKS, b. Ensinando a Transgredir: a educação como prática da liberdade. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2017.
HOOKS, b. Ensinando Comunidade: uma pedagogia da esperança. Tradução de Kenia Cardoso. São Paulo: Elefante, 2021a.
HOOKS, b. Ensinando pensamento crítico: sabedoria prática. São Paulo: Elefante, 2020.
HOOKS, b. Tudo sobre o amor: novas perspectivas. Tradução de Stephanie Borges. São Paulo: Elefante, 2021b.
HORKHEIMER, M. Eclipse da razão. Rio de Janeiro: Editorial Labor do Brasil, 1976.
OLIVEIRA, E. B. de. Diálogo entre a filosofia crítica de Theodor Adorno e o cinema de Glauber Rocha: formação e experiência estética. 2021. 201 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2021.
OLIVEIRA, E. B. de; RECH, H. L. O conceito de esclarecimento e o educar emancipatório em Theodor Adorno. Kínesis, Marília, v. XIII, n. 35, p. 79-93, 2021.
SANTOS, B. de S. A gramática do tempo: para uma nova cultura política. São Paulo: Cortez, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Emanuelle Beserra de Oliveira

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Argumentos magazine is licensed under an International Creative Commons Attribution License.
The Magazine uses CC BY inclusion
1) The authors retain the copyright granted to the magazine or the right to initial publication, with the work regularly licensed under the Creative Commons Attribution, which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine.
2) The authors are authorized to contract additional applicable contracts, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, publication in the institutional repository or as a chapter of the book), recognition of authorship and initial publication in this journal.
3) Authors are authorized and encourage to publish and distribute their work online (for example, in institutional repositories or on their personal pages) at any time before or during the editorial process, as they can generate productive changes, as well as increase the impact and reference of published work.






._._3.png)
._._._.png)