[fora que] as an argumentative operator: addition and emphasis strategies in Brazilian Portuguese

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36517/ep15.96360

Keywords:

functional linguistics, text linguistics, connectors, argumentative operator [fora que], Brazilian Portuguese

Abstract

This article aims to describe and analyze the functioning of the microconstruction [fora que] in contemporary Brazilian Portuguese, observing it as an argumentative operator with additive value capable of not only establishing a connection between textual segments but also conferring positive prominence to the argumentative orientation. The study is grounded in the principles of Usage-Based Functional Linguistics (LFCU), which conceives grammar as a dynamic inventory of constructions emerging from use, and Text Linguistics (LT), which examines factors of textuality and levels of articulation between utterances. Methodologically, the research adopts a qualitative and synchronic approach, based on occurrences collected from the Corpus do Português (NOW subcorpus), in opinion-oriented genres. The analyses reveal that [fora que] operates predominantly at the microstructural and intermediate levels, fulfilling the additive macrofunction, but with reinforced argumentative value: it introduces arguments presented as essential for textual progression, functioning as a resource for focalization and persuasion. The analysis further demonstrates that observing [fora que] through a combined perspective reveals dimensions of the phenomenon that would remain invisible under isolated approaches. Rather than treating the connector solely as a lexical item or as a cohesive link, the articulation between form, use, and discourse organization shows how emerging constructions can perform complex argumentative functions in textual architecture. The study indicates, therefore, that investigating non-prototypical operators through the lens of this interface expands the explanatory scope of the theories and contributes to a more refined understanding of the strategies of progression and prominence that structure textual organization in Brazilian Portuguese.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Cláudia Machado dos Santos, Universidade Federal Fluminense

Doutora em Estudos de Linguagem (Universidade Federal Fluminense, 2015). Mestre em Língua Portuguesa (Universidade Federal Fluminense, 2010). Especialista em Língua Portuguesa (Universidade Veiga de Almeida, 2007). Graduada em Letras (Universidade Veiga de Almeida, 2005). Estágio de pós-doutorado (Universidade Federal Fluminense, 2023). Professora Adjunta IVC de Língua Portuguesa e Vice-coordenadora da Especialização em Língua Portuguesa (Universidade Federal Fluminense). Vice-líder e pesquisadora no grupo Conectivos e Conexão de Oração (CCO), sediado na UFF. Pesquisadora do Grupo de Pesquisa Conectores da Sintaxe ao Discurso (CSD), sediado na FFP/UERJ.

Ana Beatriz Arena, Universidade Estadual do Rio de Janeiro

Doutora em Estudos de Linguagem (Universidade Federal Fluminense, 2015). Mestre em Língua Portuguesa (Universidade Federal Fluminense, 2008). Graduada em Letras (Universidade Federal do Rio de Janeiro, 1984). Professora adjunta da Faculdade de Formação de Professores (FFP) da Universidade Estadual do Rio de Janeiro (UERJ). Professora do Mestrado Profissional - PROFLETRAS, na FFP. Líder do Grupo de Pesquisa Conectores da Sintaxe ao Discurso (CSD), sediado na FFP/UERJ, e do Grupo de Pesquisa Conectivos e Conexão de Orações (CCO), sediado na UFF. Foi subchefe do Departamento de Letras da FFP. Professora aposentada dos ensinos fundamental e médio das redes pública e particular do Rio de Janeiro.

References

ANSCOMBRE, O.; DUCROT, J.-C. L’Argumentation dans la langue. Bruxelles: Mardaga, 1983.

BEAUGRANDE, R.-A. de; DRESSLER, W. U. Introduction to Text Linguistics. London: Longman, 1981.

BYBEE, J. Language, Usage and Cognition. Cambridge: Cambridge University Press, 2010.

CROFT, W. Radical Construction Grammar: Syntactic Theory in Typological Perspective. Oxford: Oxford University Press, 2001.

DAVIES, M. Corpus do Português – NOW (News on the Web). Disponível em: <https://www.corpusdoportugues.org/now/>. Acesso em: 15 ago. 2025.

FURTADO DA CUNHA, M. A.; BISPO, E. B.; SILVA, G. M. O. (orgs.). Linguística Funcional Centrada no Uso: teoria e prática. Natal: EDUFRN, 2013.

KOCH, I. G. V. Introdução à linguística textual: trajetória e grandes temas. São Paulo: Martins Fontes, 2004.

KOCH, I. G. V.; ELIAS, V. M. Escrever e argumentar. São Paulo: Contexto, 2016.

MARCUSCHI, L. A. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.

TRAUGOTT, E. C.; TROUSDALE, G. Constructionalization and Constructional Changes. Oxford: Oxford University Press, 2013.

TRAVAGLIA, L. C. Gramática e Interação: uma proposta para o ensino de gramática no 1º e 2º graus. São Paulo: Cortez, 1999.

Published

2025-11-30

How to Cite

SANTOS, Ana Cláudia Machado dos; ARENA, Ana Beatriz. [fora que] as an argumentative operator: addition and emphasis strategies in Brazilian Portuguese. Entrepalavras, [S. l.], v. 15, p. e96360, 2025. DOI: 10.36517/ep15.96360. Disponível em: https://www.periodicos.ufc.br/entrepalavras/article/view/96360. Acesso em: 5 dec. 2025.

Issue

Section

Funcionalismo e Linguística de Texto: interfaces e diálogos

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.