Conflicts of relationship between franchisor and franchisees: a study in franchises of the food branch from the point of view of the franchisee in the administrative region of Marília (SP)

Authors

  • Clariana Ribeiro Nogueira Universidade Estadual de Maringá-UEM
  • Ana Elisa Bressan Smith Lourenzani Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" - UNESP/Câmpus de Tupã
  • Natália Dadario Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" - UNESP/Câmpus de Tupã

DOI:

https://doi.org/10.19094/contextus.v15i3.924

Keywords:

Franchises. Franchisor-franchisee relationship. Franchisee satisfaction. Franchise contract. Agency theory.

Abstract

Since franchising began in Brazil, entrepreneurs have taken a growing interest in this business format. In franchising, the franchisee owns his own business, instead of being an employee of the franchisor, and the relationship of both is governed by an agreement in which the rights and duties are predetermined. Since there is a relation of bilateral dependence between franchisor and franchisee, one must consider the best performance of the business as depending on the relationship established between them and as aiming at more efficient and coordinated management. The topic still lacks deeper, more critical studies, especially in regions too far from large centers. This study aims to analyze the franchisor—franchisee relationship, based on agency theory, as well as to map hotspots and indicate factors of conflict that lead to dissatisfaction of the parties.

Author Biographies

Clariana Ribeiro Nogueira, Universidade Estadual de Maringá-UEM

Mestre em Administração na linha de pesquisa Organizações, estratégia e trabalho pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Graduada em Administração na Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP - 2012). Experiência na área de Administração. Atuando em pesquisas principalmente nos seguintes temas: Nova Economia Institucional (NEI); Redes; Sistemas Agroalimentares Diferenciados de leite. Atualmente, professora na Faculdade da Alta Paulista-FAP e na FEOCRUZ - Faculdade Reges de Osvaldo Cruz.

Ana Elisa Bressan Smith Lourenzani, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" - UNESP/Câmpus de Tupã

Possui graduação em Agronomia pela Universidade Federal de Viçosa (1998), mestrado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de São Carlos (2003), doutorado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de São Carlos (2006) e Pós-doutorado na Kansas State University. Atualmente é professor assistente da Universidade Estadual Paulista, Campus de Tupã. Tem experiência na área de Gestão de Sistemas Agroindustriais, atuando principalmente nos seguintes temas: ações coletivas, agricultura familiar e indicações geográficas.

 

 

 

 

Natália Dadario, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" - UNESP/Câmpus de Tupã

Possui graduação em Engenharia Ambiental pela Universidade Estadual Paulista - campus de Presidente Prudente (2012), especialização em Engenharia de Segurança do Trabalho pela Universidade Estadual Paulista - campus de Bauru (2015) e atualmente é mestranda do Programa de Pós-graduação em Agronegócio e Desenvolvimento da Universidade Estadual Paulista, campus de Tupã. Atua como professora na Faculdade Faccat, lecionando disciplinas para os cursos de Engenharia de Produção e Arquitetura.

References

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE FRANCHISING. 2015. Disponível em: <http://www2.portaldofranchising.com.br/central/Content/UploadedFiles/Arquivos/desempenho-franchising-novo-2015.pdf>. Acesso em: 11 jan. 2017.

AZEVEDO, P.F.; SILVA, V.L.S.; SILVA, A.G.A. Franquias de alimentos. In: NEVES, M.F.; CASTRO, L.T. Marketing e Estratégia em Agronegócios e Alimentos. São Paulo: Atlas, 2003.

BERNARD, D. A. Franchising estratégico: como obter alavancagens e sinergias por meio da taxa inicial e dos royalties. Revista de Administração de Empresas (FGV), São Paulo, 1993.

BESHEL, B. An Introduction to Franchising: Instructor’s Guide. The IFA Educational Foundation, 2001. Disponível em: <http://www.franchise.org>. Acesso em: 12 abr. 2012.

BITTI, E. J. S. Efeitos da dispersão geográfica de lojas em redes de franquia do Brasil. Dissertação de Pós-graduação. Fundação Instituto Capixaba de Pesquisas em Contabilidade, Economia e Finanças (FUCAPE). Vitória, 2007.

BRASIL. Lei nº 8955 de 15 de dezembro de 1994. Dispõe sobre o contrato de franquia empresarial (franchising) e dá outras providências.

CARVALHO, N.; MELO, L. Q.; ROCHA, C. T. ; TAVARES, H. F. ; RODRIGUES, L. F. C. Um estudo sobre o processo de franquias no Brasil como ser um franquiado. In: V Congresso de Administração da Unifenas- Gestão estratégica e empreendedorismo, 2006, Alfenas. V Congresso de Administração da Unifenas – Gestão estratégica e empreendedorismo. Alfenas, 2006.

COHEN, M.; SILVA, J. O impacto das decisões estratégicas no desempenho dos franqueados em fast-food: o papel do relacionamento franqueador-franqueado. Dissertação de Mestrado. Pontifica Universidade Católica do Rio de Janeiro. Brasil, 2000.

COMBS, J. G., MICHAEL, S. C., CASTROGIOVANNI, G. J. Franchising: A Review and Avenues to Greater Theoretical Diversity. Journal of Management, 30(6), (2004), p. 907-931.

FÁVERO, L. P. L.; LUPPE, M. R.; VANCE, P. S. Franquia Empresarial: Um Estudo das Características do Relacionamento Entre Franqueadores e Franqueados no Brasil. Revista de Administração, São Paulo, v. 43, n.1, p. 59-71, jan/fev/mar. 2008.

GIL, A. C. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 5. Ed. São Paulo: Atlas, 1999.

GREENWALD, B. C.; STIGLITZ, J. E. Asymmetric information and the new theory of the firm: financial constraints and risk behavior. American Economic Review, v. 80, n. 2, p. 160-165, May 1990.

HEINZE, F. G. Determinantes de esquemas de pagamentos em contratos de franquia. Dissertação de Mestrado. Getúlio Vargas. São Paulo, 2005.

JENSEN, M. C.; MECKLING, W. H. Theory of the Firm: Managerial Behavior, Agency Costs and Ownership Structure. Journal of Financial Economics, Universidade de Rochester, v. 3, n.4, p. 305-360. 1976.

LAFONTAINE, F. Agency Theory and Franchising: Some Empirical Results. RAND Journal of Economics, v. 23, n. 2, (1992), p. 263-283.

LAVIERI, C. A. Sistemas de avaliação de desempenho aplicados em redes de franquias. Dissertação de Mestrado. Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade da Universidade de São Paulo. São Paulo, 2008.

LEITE, R. C. Franchising: Na Criação de Novos Negócios. 2. Ed. São Paulo: Atlas, 1991.

MAGALHÃES, P. N. Contrato de franquia: origem desenvolvimento e atual situação no sistema jurídico brasileiro. Disponível em: . Acesso em: 27 out. 2013.

MAURO, P. C. Guia do franqueador: Como Crescer Através do Franchising. São Paulo: Editora Nobel, 1994.

MCDANIEL, Carl D.; Gates, Roger. Pesquisa de marketing. São Paulo: Cengage Learning, 2008.

MERLO; E. M. O desempenho do setor de franquias no Brasil. Tese de Doutorado em Administração. Universidade de São Paulo – Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade. 2000.

PLÁ, D. Tudo sobre franchising. Rio de Janeiro: Editora SENAC, 2001.

RIBAS, J. A. S. Confidencial: Por Dentro de uma Franquia. Caxias do Sul – RS: Editora Maneco, 2006.

RUBIN, P. H. The theory of the firm and the structure of the franchise contract. Journal of Law and Economics. V. 21, 1978. p. 223-233.

SCHWARTZ, J. C. Franchising: o que é, como funciona. Brasília: SEBRAE, 1994.

SECRETARIA DE ECONOMIA E PLANEJAMENTO. Região Administrativa de Marília. 2017. Disponível em: <http://www.planejamento.sp.gov.br/index.php?id=50&idd=156>. Acesso em: 11 jan. 2017.

SHANE, S. A.; Hoy, F. Franchising: A gateway to cooperative entrepreneurship. Journal of Business Venturing, 11: 325-327, 1996.

SHERMAN, A. J. The Franchising Handbook. New York: AMACOM, 1993.

SILVA, V. L. S.; AZEVEDO, P. F. Formas Plurais no Franchising de Alimentos: Evidências de Estudos de Caso na França e no Brasil. RAC. Revista de Administração Contemporânea, v. 11, p. 129-152, 2007.

SISTEMA ESTADUAL DE ANÁLSE DE DADOS. Região Administrativa de Marília. 2012. Disponível em: <http://www.seade.gov.br/produtos/iprs/analises/RAMarilia.pdf>. Acesso em: 10 out. 2013.

TOLEDO, G. L.; PROENÇA, M. C. A. Relacionamento entre franqueador e franqueado como fator crítico para o sucesso da franquia. Caderno de Pesquisas em Administração (USP), São Paulo, v. 1, p. 33-43, 2005.

YIN, R. K. Estudo de Caso: Planejamento e Métodos. 3. Ed. Porto Alegre: Bookman, 2005.

Published

2017-12-29

How to Cite

Nogueira, C. R., Lourenzani, A. E. B. S., & Dadario, N. (2017). Conflicts of relationship between franchisor and franchisees: a study in franchises of the food branch from the point of view of the franchisee in the administrative region of Marília (SP). Contextus - Contemporary Journal of Economics and Management, 15(3), 8–33. https://doi.org/10.19094/contextus.v15i3.924

Issue

Section

Articles