Construções identitárias e reconhecimento da diversidade numa universidade pública // Identity constructions and recognition of diversity in a public university

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36517/revpsiufc.14.2023.e023027

Keywords:

Identity, Diversity, University

Abstract

The increased access of minorities to higher education has contributed to universities reaffirming themselves as favorable spaces for mobilizing around identity agendas. This article examines the impact of established power relations on the identity constructions of university students and analyzes the experiences of three distinct groups: women, people of black race/color, and those with diverse sexual orientations. The research investigates these students' perception of the university as an institution capable of recognizing and valuing differences. Individual interviews and focus groups were conducted with 22 students from a federal university in Minas Gerais, and the collected data was analyzed using the content analysis method. The research findings confirm the influence of discriminatory experiences on students' identities and highlight the need for comprehensive and systematic measures to address issues related to prejudice, physical and mental health care, socioeconomic factors, and other aspects. Furthermore, the article discusses proposals put forth by university students, emphasizing the importance of creating more spaces where those most impacted by public inclusion policies can have their voices heard and their demands legitimized.

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Author Biographies

Marina Carvalho Freitas, Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)

Psicóloga pela Universidade Federal de São João del-Rei (UFSJ), Especialista em Clínica Psicanalítica pela PUC – Minas e Mestra em Administração pela Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF).

Angelo Brigato Ésther, Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)

esquisador e Professor Associado da Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF). Pós-doutor pelo Centro de Estudos Interdisciplinares do Século XX (CEIS20), da Universidade de Coimbra (Portugal). Doutor e Mestre em Administração pela UFMG. Coordenador do Grupo de Pesquisa SOCIUS/UFJF, investigador do CEIS20 e professor permanente do Programa de Pós-Graduação de Administração (PPGA) da UFJF.

Joelma Cristina Santos, Universidade Federal de São João del-Rei (UFSJ)

Psicóloga, Especialista em Gestão Estratégica de Pessoas e em Qualidade de Vida nas Organizações, Mestra e Doutoranda em Psicologia pela Universidade Federal de São João del-Rei (UFSJ). Pesquisadora do Núcleo de Pesquisa em Acessibilidade, Diversidade e Trabalho (NACE/UFSJ).

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Published

2023-11-06

How to Cite

Freitas, M. C., Ésther, A. B., & Santos, J. C. (2023). Construções identitárias e reconhecimento da diversidade numa universidade pública // Identity constructions and recognition of diversity in a public university. Journal of Psychology, 14, e023027. https://doi.org/10.36517/revpsiufc.14.2023.e023027