Information literacy and combating disinformation during the COVID-19 pandemic

an analysis of the university libraries of health sciences at UFMG

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36517/ip.v10i.92754

Keywords:

information literacy, disinformation, academic libraries

Abstract

During the health crisis experienced from March 2020 onwards, there was a widespread dissemination of false and inaccurate information related to health practices, such as protective measures and vaccination. The following study investigates actions taken during the Covid-19 pandemic by librarians in coping with these events by promoting information literacy. The actions came from academic health sciences libraries, from UFMG. A bibliographical review of theories about disinformation, information literacy and the role of librarians in this context was carried out. Data were collected by a questionnaire presented to library managers. In face of the answers, the content analysis proposed by Bardin (2016) was adopted, in addition to qualitative-quantitative, descriptive and exploratory methodology. It is considered that information literacy was employed with a focus on technical skills. There were challenges perceived by libraries in the transition to the online environment. The actions of the School of Pharmacy Library in promoting information literacy stand out, touching multiple dimensions of the model proposed by Vitorino and Piantola (2011), in addition to the Selective Dissemination of Information of health and social relevance in its social media. Finally, the role of librarians in combating misinformation is highlighted, through actions focused on education, mediation, and dissemination of information, based on information literacy.

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Author Biographies

Ana Paula Meneses Alves, Escola de Ciência da Informação

Doutora em Ciência da Informação pela Faculdade de Filosofia e Ciências - Unesp - Campus Marília em regime de cotutela com a Universidade de Granada - Espanha, na qual recebeu o título de Doutora em Ciências Sociais. Mestre em Ciência, Tecnologia e Sociedade pela Universidade Federal de São Carlos. Bacharel em Biblioteconomia pela pela Faculdade de Filosofia e Ciências - Unesp - Campus Marília. Atualmente é Professora Adjunta da Escola de Ciência da Informação da Universidade Federal de Minas Gerais, atuando nos cursos de Graduação de Biblioteconomia e Museologia e na Pós-graduação em Ciência da Informação (Nível - Mestrado e Doutorado). 

Bruno Alvarez Perez Alvarenga, Universidade Federal de Minas Gerais

Bacharelando em Biblioteconomia na Escola de Ciência da Informação da Universidade Federal de Minas Gerais. Desde 2019, participa de estágios e atividades de formação que integram teoria e prática na área.

Possui experiência em três instituições públicas: Biblioteca Pública Estadual de Minas Gerais, Secretaria Municipal de Educação de Belo Horizonte e, atualmente, na Coordenação de Biblioteca (COBIB) do Tribunal de Justiça de Minas Gerais. Atuou em gestão de acervos e documentos, atendimento a usuários, operações em bases de dados e controle de qualidade de registros bibliográficos.

Débora Ferreira de Oliveira, Universidade Federal de Minas Gerais

Doutoranda pelo Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (PPGCI-UFMG) e Mestre em Comunicação Social pelo Programa de Pós-Graduação em Comunicação Social (PPGCOM-UFMG). Pesquisa e tem interesse em temas como imaginários algorítmicos e a construção/produção de conhecimento em espaços digitais mediados por algoritmos. Jornalista profissional, graduada em Comunicação Social pelo Centro Universitário de Belo Horizonte (2010). MBA em Mídias Sociais e Gestão da Comunicação Digital pelo Centro Universitário Una. Experiência em comunicação institucional em empresas de tecnologia, assessoria de imprensa e veículos de comunicação.

Everton Rafael Caldeira, Universidade Federal de Minas Gerais

Possui graduação em Biblioteconomia pela Universidade Federal de Minas Gerais (2013). Atuou como analista de documentação na Vallourec, pela empresa Lyon Engenharias, no período de 2013 a 2016. É mestre em Ciência da Informação pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG).

Luciene Aparecida Costa, Universidade Federal de Minas Gerais

Mestranda em Ciência da Informação (2023) pelo Programa de Pós-graduação em Ciência da Informação (PPGCI) da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), na linha Usuários, Gestão do Conhecimento e Práticas Informacionais. Membro do Núcleo de Estudos e Pesquisas sobre Recursos, Serviços e Práxis Informacionais (NERSI). Especialista em Gestão de Pessoas (2015) pela Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas), Bacharel em Biblioteconomia (2007) pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG).

Richards Sartori Corrêa, Universidade Federal de Minas Gerais

Mestrando em Ciência da Informação pelo Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da Universidade Federal de Minas Gerais. Bacharel em Biblioteconomia pela Universidade Federal do Espírito Santo (2011) e Especialista em Gestão de Bibliotecas Escolares pelo Claretiano Centro Universitário (2019). Bibliotecário-documentalista do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo. 

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Published

2025-12-05

How to Cite

ALVES, Ana Paula Meneses; ALVARENGA, Bruno Alvarez Perez; OLIVEIRA, Débora Ferreira de; CALDEIRA, Everton Rafael; COSTA, Luciene Aparecida; CORRÊA, Richards Sartori. Information literacy and combating disinformation during the COVID-19 pandemic: an analysis of the university libraries of health sciences at UFMG. Informação em Pauta, [S. l.], v. 10, p. 1–26, 2025. DOI: 10.36517/ip.v10i.92754. Disponível em: https://www.periodicos.ufc.br/informacaoempauta/article/view/92754. Acesso em: 5 dec. 2025.

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