Investigation of evasion in the integrated technical teaching of IFBA - campus Simões Filho

Authors

  • Regina Célia Palácio Lambiase INSTITUTO FEDERAL DA BAHIA - IFBA
  • Ana Karoline dos Santos Conceição Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Bahia Campus Simões Filho - IFBA

DOI:

https://doi.org/10.29148/labor.v1i26.72035

Keywords:

Evasão escolar. Retenção na escola. Pesquisa qualitativa.

Abstract

Faced with the reality of the dropout of students in technical courses integrated to high school at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Bahia - IFBA, this article aims to understand, within the perceptions of students and course coordinators, what the causes of this occurrence. As specific objectives we will: a) Identify retention points in the course's curriculum; b) Identify the causes of dropout and retention in the course; c) Identify the trend indicators that influence dropout and retention. As a methodology, the research is classified as explanatory with a qualitative approach. The procedures used were: 1. Questionnaire with objective questions for students; 2. Semi-structured interviews with the course coordinators and 3. Documentary analysis of the projects of the integrated technical courses: Electromechanics, Mechanics, Oil and Gas and Metallurgy. 4. Questionnaire applied to Academic Resources Management (GRA) in order to understand how the sector behaves in relation to dropout.  We realized that the main reasons for dropout in the perception of coordinators and students were: 1. Duration of the course, 2. Strikes and stoppages during the school year, and 3. Pandemic of the New Corona Virus.

Author Biographies

Regina Célia Palácio Lambiase, INSTITUTO FEDERAL DA BAHIA - IFBA

Doutora em Ensino, Filosofia e História das Ciências na Universidade Federal da Bahia (UFBA). Possui Mestrado em Regulação da Indústria de Energia pela UNIFACS e graduação em Economia pela UFBA. Atualmente é professora de ensino superior, médio e técnico do Instituto Federal da Bahia - Simões Filho. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Regulação e Organização Industrial, atuando principalmente nos seguintes temas: Formação docente, Regulação e Introdução à Economia.

Orcid:  http://orcid.org/0000-0003-0115-2076  

Ana Karoline dos Santos Conceição, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Bahia Campus Simões Filho - IFBA

Cursando quarto semestre da Licenciatura em Eletromecânica no IFBA - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Bahia Campus Simões Filho. Possui curso Técnico concluído (2014) em Manutenção Mecânica Industrial pelo IFBA Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Bahia campus Salvador. 

Orcid. https://orcid.org/0000-0002-9854-8781

References

Bardin, L. Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.

BRASIL. Setec/mec. Setec/mec. Plataforma Nilo Peçanha: PNP 2019. 2018. Disponível em: <http://plataformanilopecanha.mec.gov.br/2018.html>. Acesso em: 04 abr. 2020.

BRASIL. Lei nº 11.741, de 16 de julho de 2008. Plano Nacional de Educação – PNE, 2014a. Disponível em: < http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11741.htm>. Acesso em:19 jul 2020.

DORE, Rosemary. CASTRO, Tatiana L. de. SALES, Paula E Nogueira. Educação profissional e evasão escolar: estudo e resultado parcial de pesquisa sobre a rede federal de educação profissional e tecnológica de minas gerais. 2015.

IFBA, Projeto de curso Eletromecânica, Simões Filho. 2010.

IFBA, Projeto de curso Mecânica, Simões Filho. 2010.

IFBA, Projeto de curso Metalurgia, Simões Filho. 2010.

IFBA, Projeto de curso Petróleo e Gás, Simões Filho. 2010.

IFBA, Gerência de Registros Acadêmicos. Disponível em: https://portal.ifba.edu.br/simoes-filho/menu-ensino/setores/gra-1/gerencia-de-registros-academicos-gra Acesso em 19/09/2021.

LICHTMAN, M. Chapter Learning Others Through Interviewing. In: Qualitative research in educacion: a user's guide. Thousand Oaks: sage, 2010.

LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

YOCOTA, Meire S. F. Evasão no ensino técnico e técnico integrado ao ensino médio: um estudo de caso nos cursos técnicos em eletrônica, informática e mecatrônica da Etec Jorge Street do Centro. Dissertação apresentada como requisito parcial à conclusão do Mestrado Profissional em Gestão e Avaliação da Educação Pública, da Faculdade de Educação, Universidade Federal de Juiz de Fora. 2015.

WENTZ, Andréia Garcia. ZANELATTO, Elisângela Mara. Causas da Evasão escolar no Ensino técnico. Revista Signos. Ano 39, n 2. 2018.

Published

2021-11-03

How to Cite

LAMBIASE, Regina Célia Palácio; DOS SANTOS CONCEIÇÃO, Ana Karoline. Investigation of evasion in the integrated technical teaching of IFBA - campus Simões Filho. Revista Labor, [S. l.], v. 1, n. 26, p. 217–235, 2021. DOI: 10.29148/labor.v1i26.72035. Disponível em: http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/72035. Acesso em: 18 may. 2024.

Similar Articles

<< < 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.