THE Body and its relations:

conceptions in professional and technological education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29148/labor.v1i23.44085

Keywords:

Corpo, Trabalho, Educação, Dicotomias, Percepção corporal

Abstract

In this article, the authors propose three topics to analyze and reflect on how the body has been thought, seen and appropriated in today's society: body and work as essence of people; dualisms and dichotomies of the body, work and education; body conceptions in contemporary social relationships. The first one refers to the historical construction of the body, according to its relationship with work, the essence of people. The composition of the second one implies an analysis of some dualisms and dichotomies existing in the world of work and education, that reflect on a fragmented view of the physical / motor and psychological / cognitive body. Finally, the third one proposes general considerations about the body appropriation  by the capitalist market, media and technology, and the perception that young people have about the body patterns that have been established by these sectors. At the end of the analysis, we describe some brief considerations and possibilities for the Professional and Technological Education (PTE) in this context. It’s relevant using the conceptual principles of the human being, society, culture, science, technology, work and education, proposed by PTE's pedagogical political projects, in the sense of integral education. Because the body is the home of the processes where learning takes place, and it carries itself all the human experiences.

Author Biographies

JANAÍNA SCOPEL FAÉ, IFRS - CAMPUS PORTO ALEGRE

Licenciada em Educação Física pela Universidade de Caxias do Sul (2010). Especialização em Educação F´ísica Escolar pelo Grupo Educacional Signorelli (2016). Mestranda do Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica ProfEPT do IFRS - Campus Porto Alegre (Linha de pesquisa: Práticas Educativas em EPT). Atua como professora de Educação Física no Ensino Fundamental da Rede Municipal de Ensino da cidade de Ipê - RS, desde 2010. Trata de temas relacionados ao corpo e tem experiência com adolescentes e crianças a partir dos 5 anos, inclusive com alunos com necessidades educacionais específicas. 

Andréa Poletto Sonza, Instituto Federal do Rio Grande do Sul (IFRS)

Possui graduação em Ciência da Computação pela UCS (1994), especialização em Psicopedagogia Institucional pela UNISUL (2000), mestrado em Educação (2004) e doutorado em Informática na Educação (2008) pela UFRGS. Atua como Assessora de Ações Afirmativas, Inclusivas e Diversidade do Instituto Federal do Rio Grande do Sul (IFRS), tratando de temas relacionados às ações afirmativas, inclusão de pessoas com necessidades educacionais específicas, valorização etnicorracial, questões de gênero e sexualidade. Tem experiência em EAD e na área de Informática na Educação Inclusiva/Especial.

References

BATISTA, A. P.; OLIVEIRA, I. P. B.; MELO, J. P. Corpo, aprendizagem e cultura do movimento: uma experiência pedagógica com o ensino do conteúdo jogo nas aulas de educação física do IFRN. Holos. Natal, Ano 28, v. 6, p. 237-248, 2012.

BATISTA, A. P.; SOUZA FILHO, M.; OLIVEIRA, I. P. B.; SOUZA, H. A. G.; MELO, J. P. Possibilidades e desafios da educação física como componente curricular no processo de expansão regional do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte - IFRN. Holos. Natal, Ano 30, v. 4, p. 492-501, 2014.

BORGES, Liliam Faria Porto. Educação, escola e humanização em Marx, Engels e Lukács. Revista Educação em Questão, Natal, v. 55, n. 45, p. 101-126, jul/set. 2017.

CASAQUI, Vander; HOFF, Tânia. Imagens do trabalho nos séculos XX e XXI: movimentos do sentido nas representações do corpo associados à esfera produtiva. Revista Galáxia. São Paulo, n. 20, p. 44-56, dez. 2010.

DAOLIO, Jocimar. A representação do trabalho do professor de educação física na escola: do corpo matéria-prima ao corpo cidadão. 1992. Dissertação (Mestrado em Educação Física) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 1992.

______. Os significados do corpo na cultura e as implicações para a Educação Física. Movimento. Porto Alegre, Ano 2, n. 2, p. 24-28, jun/1995.

DAOLIO, J.; RIGONI, A. C. C.; ROBLE, O. J. Corporeidade: o legado de Marcel Mauss e Maurice Merleau-Ponty. Pro-Posições. Campinas, v. 23, n. 3 (69), p. 179-193, set./dez. 2012. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0103-73072012000300011&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 05 maio 2020.

GOLDENBERG, Mirian. O corpo como capital: para compreender a cultura brasileira. Arquivos em Movimento, Rio de Janeiro, v.2, n.2, jul./dez, 2006.

______. Gênero, “o Corpo” e “Imitação Prestigiosa” na Cultura Brasileira. Saúde Soc. São Paulo, v. 20, n. 3, p. 543-553, 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0104-12902011000300002&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em 13 maio 2020.

HEROLD JUNIOR, Carlos. As relações entre corpo e trabalho: contribuição crítica à educação. 2006. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2006.

______. Corpo, inteligência e transformações no mundo do trabalho: reflexões a partir da mediação dos saberes tácitos. Educação e Sociedade. Campinas, v. 30, n. 107, p. 515-537, mai./ago. 2009. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v30n107/11.pdf. Acesso em: 05 maio 2020.

______. Corpo no trabalho e corpo pelo trabalho: perspectivas no estudo da corporalidade e da educação no capitalismo contemporâneo. Trabalho, Educação e Saúde. Rio de Janeiro, v. 10, n. 1, p. 11-35, mar./jun. 2012. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1981-77462012000100002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt. Acesso em: 05 maio 2020.

LEFEVRE, Fernando; LEFEVRE, Ana Maria Cavalcanti. O corpo e seus senhores: Homem, mercado e ciência: sujeitos em disputa pela posse do corpo e mente humana. Rio de Janeiro: Vieira & Lent, 2009.

LIMA, Marisa Mello de. Mercadorização do corpo, corpolatria e o papel do profissional de educação física. Estudos. Goiânia, v. 36, n. 9/10, p. 1061-1071, set./out. 2009.

MANACORDA, M. A. História da educação: da Antiguidade aos nossos dias.. 3. ed. São Paulo: Cortez, 1992.

MERLEAU-PONTY, Maurice. O visível e o invisível. Tradução José Artur Gianotti e Amando Mora d’Oliveira. 4. ed. São Paulo: Perspectiva, 2014.

MARX, Karl. Crítica do programa de Gotha. Seleção, tradução e notas Rubens Enderle. São paulo: Boitempo, 2012.

MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. Manifesto do Partido Comunista. Tradução, prefácio e notas Edmilson Costa. Apresentação Anníbal Fernandes. 3. ed. São Paulo: EDIPRO, 2015.

MAUSS, M. Sociologia e Antropologia. Tradução Paulo Neves. São Paulo: Ubu Editora, 2017. v. 2.

MOURA, D. H. Educação básica e educação profissional e tecnológica: dualidade histórica e perspectivas de integração. Holos. Ano 23, v. 2, p. 4-30, 2007.

RIGONI, Ana Carolina, Capellini; NUNES, Felipe Gustavo Barros; FONSECA, Karina das Mercês. O culto ao corpo e suas formas de propagação na rede social Facebook: implicações para a Educação Física Escolar. Motrivivência. Florianópolis, v. 29, n. esp., p. 126-143, dez. 2017.

SAVIANI, D. Trabalho e educação: fundamentos ontológicos e históricos. Revista Brasileira de Educação. Rio de Janeiro, v. 12, n. 34, p. 152-180, jan./abr. 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782007000100012. Acesso em 13 maio 2020.

SILVA, G. C. Tecnologia, educação e tecnocentrismo: as contribuições de Álvaro Vieira Pinto. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. Brasília, v. 94, n. 238, p. 839-857, set./dez. 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S2176-66812013000300010&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em 13 maio 2020.

SOUZA FILHO, M.; SOUZA, H. A. G. Olhares e reflexões sobre o corpo na cultura contemporânea. Dialektiké. Natal, v. 3, n. 2, p. 2-9, 2015.

STALYBRASS, P. O casaco de Marx: roupas, memória e dor. Editora Autêntica, 2008.

TOMASI, David; GATES, Sheri; REYNS, Emily. Positive patient response to a structured exercise program delivered in inpatient psychiatry. Global Advances in Health and Medicine. V. 8, p. 1-10, 2019. Disponível em https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/2164956119848657. Acesso em 05 maio. 2020.

ZANELLA. Andrisa Kemel. Escrituras do corpo biográfico e suas contribuições para a educação: um estudo a partir do imaginário e da memória. 2013. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2013.

Published

2020-06-15

How to Cite

SCOPEL FAÉ, JANAÍNA; POLETTO SONZA, Andréa. THE Body and its relations:: conceptions in professional and technological education. Revista Labor, [S. l.], v. 1, n. 23, p. 295–312, 2020. DOI: 10.29148/labor.v1i23.44085. Disponível em: http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/44085. Acesso em: 14 may. 2024.

Issue

Section

Dossiê

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.