Racial Equity:

reflections on afroconvenience and the brazilian quota system

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29148/labor.v2i26.72170

Keywords:

Afroconveniência. Educação. Racismo. Cotas raciais. Equidade

Abstract

The present article aims to problematize the term afroconvenience, and discuss how this, even if taken from an individual action, has directly impacted the correct implementation of affirmative policies as is the case of Law nº 12.711/2012. We propose to discuss not only how Afroconvenience has been present in contests and selection processes, but also how institutions that are victims of this type of fraud have a fundamental role in the treatment of complaints. In the end, we defend, among other aspects, the fight against the lack that we still have of a homogeneous and democratic system that allows a verification not only based on the physical aspects, but that is conducted by a bank that is specialized and knowledgeable of the different contexts and realities of Brazil, that legitimizes the legislation and that covers both its applicability and its deviations.  We hope that this article can contribute with new researches and discussions on the theme, which helps to stimulate the study and dialogue on the equity of the Brazilian people's rights.

 

Author Biographies

Fábio Júnio Barbosa Santos, Instituto Federal do Norte de Minas Gerais - IFNMG

Acadêmico do Curso de Licenciatura em Pedagogia no Instituto Federal do Norte de Minas Gerais - Campus Salinas, Formado como Professor de Educação Infantil com Curso Normal em Nível Médio, Técnico em Informática e Administração.

Jaciely Soares da Silva, Instituto Federal do Norte de Minas Gerais - IFNMG

Bacharel em Teologia pela Faculdade El Shadi (2008), Graduação (Bacharel e Licenciatura) em História pela Universidade Federal de Goiás/ UFG, campus Catalão-GO, (2011), Mestrado em História pela Universidade Federal de Uberlândia/ UFU (2014), Graduação em Pedagogia pela Faculdade Favenorte (2018). Tem experiência em Estudos Filológicos através de projetos de pesquisas desenvolvidos durante os anos de 2009 a 2010 como bolsista voluntária pela Pró-Reitoria de Extensão e Cultura - PROEC. Desenvolveu projetos sobre Ensino de História durante os anos de 2009 - 2011 como bolsista pelo Programa de Bolsa e Licenciatura - PROLICEN. Dedica-se a pesquisas nas áreas de Memória, História e Religiosidade. Para elaboração da pesquisa monográfica de conclusão do Curso em História desenvolveu análises com envergadura para Religiosidade Popular, Devoção e Santidade, para conclusão em Pedagogia dedicou-se no debate acerca da História e Cultura afro-brasileira e dos povos indígenas brasileiros: abordagens na educação básica. Como produção dissertativa pesquisou a temática da violência e religiosidade popular. É doutora em História pela Universidade Federal de Uberlândia/ UFU (2019). Professora de Didática e Fundamentos da Educação no Instituto Federal Norte de Minas Gerais/ Campus Salinas.

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Published

2021-12-31

How to Cite

SANTOS, Fábio Júnio Barbosa; SILVA, Jaciely Soares da. Racial Equity: : reflections on afroconvenience and the brazilian quota system. Revista Labor, [S. l.], v. 2, n. 26, p. 197–219, 2021. DOI: 10.29148/labor.v2i26.72170. Disponível em: http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/72170. Acesso em: 10 may. 2024.

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