ARGUMENTATIVITY IN THE CONTINUUM OF IMPOLITENESS
A TEXTUAL APPROACH
DOI:
https://doi.org/10.36517/rdl.v2i43.94294Keywords:
text, argumentativity, continuum of impoliteness, referential networksAbstract
In this paper, based on a brazilian strand of text linguistics (Cavalcante et al., 2022), we assume that argumentativity is a condition of every text and that argumentative motivations influence all strategies of text organization. Thus, using referential processes, which activate references in networks within texts (Matos, 2018), as an analytical criterion, we aim to demonstrate that the use of impoliteness is an argumentative strategy and manifests in texts to varying degrees, one of which is violence, which occupies one of the extremes of what we call, based on Fernandes (2024), the “continuum of impoliteness”. The demonstration of how impoliteness operates strategically is based on the analysis of comments on newspaper profile posts on the social network Instagram. Referential processes are mobilized to highlight levels of impoliteness that act as more or less aggressive ways of marking the commentators' points of view in the text.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Rafael Lima de Oliveira, Jessica Oliveira Fernandes

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
.png)




.png)