FACT AND OPINION

AN ACTIVITY PROPOSAL IN THE LIGHT OF TEXTUAL LINGUISTICS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36517/rdl.v2i43.94347

Keywords:

text, fact and opinion, textual sequences

Abstract

The aim of this article is to present a research carried out as part of the Professional Master's Degree in Languages (PROFLETRAS). We base our work on the interface between Textual Linguistics and, more specifically, on Cavalcante et al  (2022) When they state  that all texts are organized and structured to carry out communicative acts, Textual Discourse Analysis, on the theoretical assumptions of Adam (2019), who proposes five textual sequences: narrative, descriptive, explanatory, argumentative and dialogical, and in Perelman and Olbrechts-Tyteca's Theory of Argumentation (1996), which advocates the aim of persuading your listener and convincing them of the thesis that has been proposed. With a propositional and qualitative nature, this research aims to propose a didactic sequence that favors the process of appropriation of the understanding argumentative strategies in the official test applied in the public network SPAECE (Permanent System of Evaluation of Basic Education in Ceará), by 9th grade students, with a particular focus on descriptor 6 (Distinguish fact from opinion regarding the fact). This descriptor presents a gap in learning, which is revealed in the SPAECE application reports and motivated us to carry out this research. 

 

Keywords: text; fact and opinion; textual sequences.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

, Universidade Federal do Ceará

Professora da Secretaria de Educação do Município de Fortaleza (SME). Especialista em Argumentação e Oratória (Barão de Mauá). Mestra pelo Programa Profissional em Letras -PROFLETRAS- Universidade Federal do Ceará (UFC). Membro do grupo de pesquisa Protexto (UFC).

, Federal University of Ceará

Possui graduação em Letras pela Universidade Estadual do Ceará (UECE) e mestrado em Linguística pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Doutora em Linguística Aplicada pela UECE. Integrante do PROTEXTO - Grupo de Pesquisa em Linguística - UFC. Atualmente, é professora e Agente de Gestão da Inovação Educacional da Seduc - Secretaria de Educação do Estado do Ceará. Com experiência em elaboração de itens e em avaliação de redação em larga escala. Professora colaborada na Especialização Ensino de Língua Portuguesa na UECE e do quadro permanente do Mestrado Profissional em Letras - ProfLetras / UFC. Desenvolve pesquisas na área de Linguística de Texto e de Linguística Aplicada com ênfase em Metadiscurso na perspectiva interativa, Compreensão Leitora, Gêneros Textuais, Referenciação e Avaliatividade aplicadas ao ensino e à elaboração de material didático.

, Universidade Estadual do Ceará

Possui graduação em Letras pela Universidade Federal do Ceará (1993), especialização em Leitura e Escrita (1996), mestrado (2001) e doutorado (2014) em Linguística pela Universidade Federal do Ceará, onde, atualmente, realiza estágio pós-doutoral. Na Universidade Estadual do Ceará, é professora adjunta do Curso de Letras, Vice-coordenadora do mestrado profissionalizante (Profletras) e coordenadora do Laboratório Misto, Pesquisa e Extensão, de Linguagem e Cognição (LINC). Membro do Grupo PROTEXTO e GELP/COLIN, ambos da UFC. Tem experiência na área de Letras, com ênfase na formação de professores de Língua Portuguesa, atuando principalmente com temáticas que envolvem o ensino de compreensão leitora e de produção textual.

Published

2025-07-01

How to Cite

DE CARVALHO LEAL, Francisca Veônica; ARAÚJO DOS SANTOS, Sâmia; SILVA OLIVEIRA, Suelene. FACT AND OPINION: AN ACTIVITY PROPOSAL IN THE LIGHT OF TEXTUAL LINGUISTICS. Revista de Letras, [S. l.], v. 2, n. 43, p. 228–245, 2025. DOI: 10.36517/rdl.v2i43.94347. Disponível em: https://www.periodicos.ufc.br/revletras/article/view/94347. Acesso em: 5 dec. 2025.