FACT AND OPINION
AN ACTIVITY PROPOSAL IN THE LIGHT OF TEXTUAL LINGUISTICS
DOI:
https://doi.org/10.36517/rdl.v2i43.94347Keywords:
text, fact and opinion, textual sequencesAbstract
The aim of this article is to present a research carried out as part of the Professional Master's Degree in Languages (PROFLETRAS). We base our work on the interface between Textual Linguistics and, more specifically, on Cavalcante et al (2022) When they state that all texts are organized and structured to carry out communicative acts, Textual Discourse Analysis, on the theoretical assumptions of Adam (2019), who proposes five textual sequences: narrative, descriptive, explanatory, argumentative and dialogical, and in Perelman and Olbrechts-Tyteca's Theory of Argumentation (1996), which advocates the aim of persuading your listener and convincing them of the thesis that has been proposed. With a propositional and qualitative nature, this research aims to propose a didactic sequence that favors the process of appropriation of the understanding argumentative strategies in the official test applied in the public network SPAECE (Permanent System of Evaluation of Basic Education in Ceará), by 9th grade students, with a particular focus on descriptor 6 (Distinguish fact from opinion regarding the fact). This descriptor presents a gap in learning, which is revealed in the SPAECE application reports and motivated us to carry out this research.
Keywords: text; fact and opinion; textual sequences.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Francisca Veônica de Carvalho Leal, Sâmia Araújo dos Santos, Suelene Oliveira

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
.png)




.png)