Profissionalização de pobres em escolas católicas do Rio de Janeiro no século XIX

Authors

  • Marco Aurélio Corrêa Martins Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro - UNIRIO

DOI:

https://doi.org/10.29148/labor.v1i24.60161

Keywords:

Educação católica; Educação profissional; Abolição da Escravatura; Religião e Educação.

Abstract

Two Catholic schools, founded in the final decades of the Brazilian Empire, were specifically vocational: Escola Doméstica Nossa Senhora do Amparo, female, founded in Petrópolis and Escola Santa Rosa, male, founded in Niterói. The analysis sought to observe the type of professionalization proposed in the context of the transition from slave labor to free labor and the development of an urban-industrial society. A bibliographic research, with sources pointed out by publications specific to these schools, allows us to observe, in the history they narrate, the questions proposed by the article that included some pedagogical factors that could intervene in the education of the worker, in the type of professionalization offered, in the view of poverty and disadvantage for aid for charity and its intersection with education projects or their absence. With Marshall (1967) and Carvalho (2015) we seek to place this school trajectory in the context of the formulation of the social right to education and with Paul Ricoeur (2010), to understand the bases of the educational intervention proposal for the new working relationship that was in the expectation society of the moment.

Author Biography

Marco Aurélio Corrêa Martins, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro - UNIRIO

Possui graduação em Pedagogia pelo Centro de Ensino Superior de Juiz de Fora (1990), graduação em Filosofia pela Universidade Federal de Juiz de Fora (1993), mestrado em Educação pela Universidade Federal de Juiz de Fora (1999) e doutorado em Educação pela Universidade Federal de Juiz de Fora (2013). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Filosofia, Sociologia e História da Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: história da educação, pensamento educacional, educação superior, pensamento religioso e história da igreja. Tem experiência em escola pública de ensino fundamental, médio e superior, atuando como professor e coordenador pedagógico. Atualmente é professor do Departamento de Fundamentos da Educação da Escola de Educação/Centro de Ciências Humanas da UNIRIO.

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Published

2020-10-19

How to Cite

MARTINS, Marco Aurélio Corrêa. Profissionalização de pobres em escolas católicas do Rio de Janeiro no século XIX. Revista Labor, [S. l.], v. 1, n. 24, p. 481–510, 2020. DOI: 10.29148/labor.v1i24.60161. Disponível em: http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/60161. Acesso em: 14 may. 2024.

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Dossiê

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