The The literary forms in Capital:

contribution to the assessment of the historical, social, and political dynamics of capitalism and its relationship with education

Authors

  • Cristiano Almeida da Silva Universidade Federal de Minas Gerais
  • Juliane Zacharias Bueno Universidade Federal de Santa Catarina
  • Hormindo Pereira de Souza Souza Junior Universidade Federal de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.29148/labor.v1i25.68023

Keywords:

Capital, Economia Política, Educação, Didática

Abstract

The current article assessed the literary forms in the development of the central categories of the fifth chapter of Karl Marx's Capital Volume 1. The assessment aimed to highlight the importance of an issue that has been little studied in Marx's works: the literary forms and their purposes in the theoretical development that the author presents, as well as their relevance for the understanding of his theory. Marx shows a peculiar exposure mode, starting from the appearance of economic phenomena, and going through its essential determinations to explain how such phenomena are presented in the capitalist reality. The development of this exhibition takes place through a textual form that makes use of several literary forms. In one of the author’s most essential and famous discoveries, the category of surplus-value, it is possible to ask why Marx does it through a narrative that presents the capitalist as the personification of capital? The current research investigates whether these literary elements, whose finished form can be seen in Capital Volume 1, would fulfill a didactic character that is essential to the aim of the aforementioned work to be an instrument in the education process of workers based on the critique of the Political Economy. We hope to contribute to the understanding of the historical, social, and political dynamics of capitalism and its relationship with education.

Author Biographies

Cristiano Almeida da Silva, Universidade Federal de Minas Gerais

Graduado em Ciências Sociais, bacharel e licenciado, pela PUC-Minas. Mestrando do Programa de Pós-graduação em Educação - Conhecimento e Inclusão Social da FaE-UFMG. Pesquisador do Grupo de Estudos e Pesquisas Marx, Trabalho e Educação - GEPMTE-FAE-UFMG. Educador popular do Núcleo de Educação Popular - 13 de Maio. https://orcid.org/0000-0002-0368-2436

Juliane Zacharias Bueno, Universidade Federal de Santa Catarina

Possui licenciatura em Pedagogia pela UNESP/Bauru, mestrado em Educação Escolar pela UNESP/Araraquara e doutorado em Educação pela UFSC. É educadora popular do Núcleo de Educação Popular 13 de Maio. Atualmente realiza estágio pós-doutoral na UFSC.

Orcid: https://orcid.org/0000-0002-9464-3116

Hormindo Pereira de Souza Souza Junior, Universidade Federal de Minas Gerais

Bacharel e licenciado em Ciências Sociais pela Universidade Federal de Minas Gerais. Mestre em Educação pela UFMG. Doutor em História e Filosofia da Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo.  Pós-Doutorado em Filosofia Política e Educação realizado no Núcleo de Estudos e Pesquisas em Filosofia Política e Educação (NUFIPE) da Faculdade de Educação da Universidade Federal Fluminense. Professor Associado da UFMG. Professor do Programa de Pós-Graduação Conhecimento e Inclusão Social em Educação da FAE-UFMG. Coordenador do Grupo de Estudos e Pesquisas Marx, Trabalho e Educação (GEPMTE) da FAE-UFMG. Editor da Revista Trabalho & Educação (ISSN 1516-9537 // e-ISSN 2238-037X). Desenvolve pesquisas no campo de confluência entre trabalho, política, formação e emancipação humana.

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Published

2021-04-24

How to Cite

SILVA, Cristiano Almeida da; BUENO, Juliane Zacharias; SOUZA JUNIOR, Hormindo Pereira de Souza. The The literary forms in Capital:: contribution to the assessment of the historical, social, and political dynamics of capitalism and its relationship with education. Revista Labor, [S. l.], v. 1, n. 25, p. 11–34, 2021. DOI: 10.29148/labor.v1i25.68023. Disponível em: http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/68023. Acesso em: 16 may. 2024.

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