Word and education in the field

popular, class and socialist education as a strategy to overcome metabolic capital control

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29148/labor.v1i23.44128

Keywords:

Trabalho e Educação, Educação no Campo, Classe Camponesa, Cultura Camponesa

Abstract

This article analyzes the mechanisms of capital control, the actions of resistance and hegemonic dispute present - with several limitations and contradictions - in the organization of the production of peasant existence. In this sense, the defense of omnilateral education as opposed to unilateral education is presented as a fundamental task in the sense of building a society that is not guided by the dictates of capital. The reflections presented in this text are based on the historical and dialectical materialism that starts from the material conditions and determinations of the production of life which, in turn, ultimately determine consciousness - not mechanically or immediately - and together, the dialectic relationship human being- human being, human being-nature, human being-world, where the central category for thinking the real of material and immaterial life is work.

Author Biographies

Edson Caetano, Universidade Federal de Mato Grosso

Graduação em Ciências Sociais pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (1991); Mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (1996); Doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (2001). Atualmente é Professor Associado da Universidade Federal de Mato Grosso; Instituto de Educação, Departamento de Teoria e Fundamentos da Educação. Atua no curso de Graduação em Pedagogia e
no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de
Mato Grosso (UFMT). Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Trabalho e Educação (GEPTE-UFMT). Tem experiência na área de educação, com ênfase em Trabalho e Educação, atuando principalmente nos seguintes
temas: Comunidades e Povos Tradicionais; Cultura do Trabalho;  Produção Associada; Bem Viver e Reestruturação Produtiva.

Cristiano Apolucena Cabral

Mini-Currículo: Professor efetivo da Secretaria de Estado de Educação de Mato Grosso e Agente Pastoral da Comissão Pastoral da Terra - Mato Grosso - CPT-MT. Graduado em Filosofia pela Pontifícia Universidade Católica de Goiás (2004). Especialista em Sociologia e Educação pelo Instituto Aphonsiano de Ensino Superior (2009). Mestrado em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso (2014). Doutorando em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso . Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Trabalho e Educação - GEPTE-UFMT.

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Published

2020-06-30

How to Cite

CAETANO, Edson; APOLUCENA CABRAL, Cristiano. Word and education in the field : popular, class and socialist education as a strategy to overcome metabolic capital control. Revista Labor, [S. l.], v. 1, n. 23, p. 153–180, 2020. DOI: 10.29148/labor.v1i23.44128. Disponível em: http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/44128. Acesso em: 12 may. 2024.

Issue

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Dossiê

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