The Relationship Between Education and Economic Development in Brazil from 1950 to 1970

Authors

  • Maria Alcina Terto Lins Universidade Federal de Alagoas - UFAL

DOI:

https://doi.org/10.29148/labor.v1i25.67957

Keywords:

Educação. Capitalismo. Desenvolvimento econômico. Modernização.

Abstract

The Education subordination to the Brazilian’s economic development between 1950 and 1970 reveals remarkable elements of the global capitalist movement, mainly when it shows that in the central countries (denominated developed) capital’s accumulation process occurs in detriment to the Latin American countries, due to a relation based on work exploitation legitimized by the state regulation. The Brazilian industrialization and the respective complexification of work processes demanded a specialized labor force and modifications on educational organization, whose rationality, efficiency, and productivity principles had constituted a centerline on the worker's formation and/or qualification. The dynamics of capital reproduction used education as a way to suit the productive capacity on the social subjects to the maintaining of bourgeoisie status quo in favor of dominant sectors, under an insidious discourse of modernization that instead of providing the Brazilian’s economic and social development, reaffirmed its dependence/subordination to central capitalist countries.

Author Biography

Maria Alcina Terto Lins, Universidade Federal de Alagoas - UFAL

Assistente social, professora adjunta a na FSSO (UFAL). Doutora em Serviço Social (ufpe). Mestre em Serviço Social (ufal). experiência docente na graduação e na pós-graduação (lato sensu). Atuação profissional na área de saúde. pesquisadora na área do mercado de trabalho e formação profissional em serviço social e na área da saúde. Vice-líder do grupo de pesquisa Serviço social, trabalho e políticas sociais (ufal). Especialização em gestão de redes de atenção à saúde (fiocruz). Especialização em metodologias ativas no ensino superior. Facilitadora em educação permanente em saúde (fiocruz). Componente da diretoria do Sindicato do(a)s Assistentes Sociais do Estado de Alagoas. Ex-integrante do cress/AL, gestão: "Em tempos de luta, resistir e avançar em defesa do projeto ético-político profissional"- atuou na comissão de formação profissional do Conselho Regional de Serviço Social/AL e na Comissão Permanente de Ética.

Orcid: https://orcid.org/0000-0002-4900-020X

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Published

2021-04-27

How to Cite

LINS, Maria Alcina Terto. The Relationship Between Education and Economic Development in Brazil from 1950 to 1970 . Revista Labor, [S. l.], v. 1, n. 25, p. 76–89, 2021. DOI: 10.29148/labor.v1i25.67957. Disponível em: http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/67957. Acesso em: 31 oct. 2024.

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