Education in capitalist scenario:

subjectives reverberations in young graduate students

Authors

  • Érika de Sousa Mendonça Universidade de Pernambuco https://orcid.org/0000-0003-0031-3608
  • Amilson de Carvalho Gominho Filho Universidade de Pernambuco
  • Marcelle Beatriz Maria Cabral dos Santos Universidade de Pernambuco

DOI:

https://doi.org/10.29148/labor.v1i25.68010

Keywords:

Capitalism, University student, youth, Public higher education institutions

Abstract

The present study tried to understand the vectors - subjects, contexts, politics - that permeate university experiences, as well as the psychosocial reverberations of the current political-economic scenario, in the graduation of 14 young students in a public and up-country higher education institution. To reach the objective, individual interviews were accomplished and submitted to the Content Analysis. In this way, it was found a strong presence of neoliberal ideals, typical of capitalism, in the lifestyle of these people, as also negative psychosocial  impacts of successive cuts in investment in education. Besides, the challenges to youth autonomy are highlighted, also friendship relations as promoters of quality of life and academic connection was evidenced.

Author Biographies

Érika de Sousa Mendonça, Universidade de Pernambuco

Prof. Adjunta do Curso de Bacharel em Psicologia-Formação do Psicólogo da Universidade de Pernambuco. Professora Permanente do Mestrado Profissional em Culturas Africanas, da Diáspora e dos Povos Indígenas da Universidade de Pernambuco. Doutora em Psicologia pelo Programa de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Federal de Pernambuco, na linha de pesquisa de Processos Psicossociais, Poder e Práticas Coletivas (2012-2016); Mestre pelo mesmo programa no período de 2006 a 2008; Especialista em Intervenções em Psicologia Clínica, pela Universidade Católica de Pernambuco (2004-2005). Participação no Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Poder, Cultura e Práticas Coletivas (GEPCOL) da UFPE e Práticas discursivas, Interação Social e Ensino (DISCENS) da UPE. Desenvolvimento de projetos de pesquisa na linha da Psicologia Política, problematizando a juventude e questões raciais, modos e processos de subjetivação, participação política e políticas públicas de juventude.

Amilson de Carvalho Gominho Filho, Universidade de Pernambuco

Estudante de Psicologia na Universidade de Pernambuco (UPE), extensionista no Núcleo de Estudos em Educação Cognitiva (Nueec) e integrante da atual gestão do Centro Acadêmico de Psicologia (Capsi) Iara Iavelberg.

https://orcid.org/0000-0001-8403-378X

Marcelle Beatriz Maria Cabral dos Santos, Universidade de Pernambuco

Graduanda em Psicologia na Universidade de Pernambuco (UPE). Integrante do Centro Acadêmico de Psicologia Iara Iavelberg na chapa vigente desde 2019, membro do Laboratório de Estudos em Ação Clínica e Saúde (LACS), atuante no projeto de extensão TransVERgente e na Liga Acadêmica de Terapia Cognitivo-Comportamental - LATCC (UPE).

Orcid: https://orcid.org/0000-0003-3407-1897

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Published

2021-04-29

How to Cite

MENDONÇA, Érika de Sousa; GOMINHO FILHO, Amilson de Carvalho; SANTOS, Marcelle Beatriz Maria Cabral dos. Education in capitalist scenario:: subjectives reverberations in young graduate students. Revista Labor, [S. l.], v. 1, n. 25, p. 220–241, 2021. DOI: 10.29148/labor.v1i25.68010. Disponível em: http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/68010. Acesso em: 15 may. 2024.

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