From the Genesis of Social Being to Alienation

work and professional education

Authors

  • Bianca Rafaela Boni Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)
  • Harryson Júnio Lessa Gonçalves Faculdade de Engenharia da UNESP - campus de Ilha Solteira

DOI:

https://doi.org/10.29148/labor.v1i25.60506

Keywords:

Currículo prescrito, Formação profissional, Marxismo

Abstract

This essay discusses the concept of Work presented by the brazilian prescribed curriculum of Technical Professional Education at High School (TPEHS) based on the theoretical and methodological contribution of the Dialectical Historical Materialism. Such documents attempted to overcome the duality between propaedeutic training and professional qualification and present the concept of Work as an essential foundation of the subject as an ontological, historical and social being. However, the curriculum is designed and organized based on a marketing logic, which understends professional training as a way to attend economic demands, maintaining the status quo and not being consistent with teh idea of Work stated by the TPEHS curriculum. 

Author Biographies

Bianca Rafaela Boni, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)

Licenciada em Ciências Biológicas pela Faculdade de Engenharia da Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP) - campus de Ilha Solteira. Mestre e Doutoranda pelo Programa de Pós-Graduação em Educação para Ciência da Faculdade de Ciências da UNESP, câmpus de Bauru. Participa do "Grupo de Pesquisa em Currículo: Estudos, Práticas e Avaliação (GEPAC)". Atua principalmente nos seguintes temas: Currículo, Ensino Integral, Educação Profissional, Trabalho e Educação.

Orcid: https://orcid.org/0000-0003-4765-4282

Harryson Júnio Lessa Gonçalves, Faculdade de Engenharia da UNESP - campus de Ilha Solteira

Livre-docente em Didática e Currículo pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" - UNESP; doutor em Educação Matemática pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC/SP; pedagogo e mestre em Educação pela Universidade de Brasília - UnB. Professor Associado da Faculdade de Engenharia da UNESP - campus de Ilha Solteira -, sendo credenciado no Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência (Faculdade de Ciências de Bauru - UNESP) e atua na função de vice-coordenador do Programa de Pós-Graduação em Ensino e Processos Formativos (FEIS/UNESP). Na UNESP lidera o Grupo de Pesquisa em Currículo: Estudos, Práticas e Avaliação (GEPAC).

Orcid: https://orcid.org/0000-0001-5021-6852

References

REFERÊNCIAS
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Published

2021-05-02

How to Cite

BONI, Bianca Rafaela; GONÇALVES, Harryson Júnio Lessa. From the Genesis of Social Being to Alienation: work and professional education. Revista Labor, [S. l.], v. 1, n. 25, p. 408–431, 2021. DOI: 10.29148/labor.v1i25.60506. Disponível em: http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/60506. Acesso em: 19 may. 2024.

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