Socio-spatial history of labor in Brazil, technological professional education and regional issue

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29148/labor.v1i24.44200

Keywords:

Educação Profissional Tecnológica; Trabalho; Institutos Federais; Desigualdades Regionais.

Abstract

This article presents itself with the perspective of contributing to the debate about technological professional education in Brazil, situating the history of professional education and the socio-spatial history of work in the country, from the moment that colonization began. It is, therefore, an effort based on bibliographic research and reflections within the research group in Management, Policies and History of Professional and Technological Education (GPHEPT), and which seeks to analyze the political, economic and social determinants that enabled the emergence of professional education in the context of disputes between the agro-export and industrial productive sectors in the first decades of the twentieth century and which, certainly, extends to the present day. The text seeks to problematize the dynamics that made the Southeast Region a pole for attracting the workforce and producing concentration of regional disparities resulting from such processes, but it also presents as a possibility, the contribution of technological professional education to an industrial and technological policy that has as its strategy, produce new regional dynamics and thus, a regional deconcentration of attraction and mobility of the workforce. The territoriality and the political and pedagogical project of the Federal Institutes of Scientific and Technological Education are presented as fixed equipment and strategic education policy for the dialogue between education, technology and regional development.

Keywords: Professional Technological Education; Job; Federal Institutes; Regional Inequalities.

Author Biographies

Cloves Alexandre DE CASTRO, Instituto Federal Catarinense

Licenciado e Bacharel em Geografia pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (FCT- UNESP). Mestre em Geografia Humana pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (FCT- UNESP). Doutor em Geografia Humana pela Universidade Estadual de Campinas-UNICAMP. Pós-Doutorado em Geografia na Universidade de São Paulo-USP, sob a supervisão da professora Marta Inez de Medeiros Marques. Foi professor do ensino público nos municípios de Descalva-SP e de São Paulo. Atuou no ensino médio privado nas cidades de Presidente Prudente-SP e São Paulo. É pesquisador e ativista dos cursinhos populares. Professor do Instituto Federal Catarinense (IFC-Blumenau) desde julho de 2016, e e atua no ensino médio integrado, na especialização em educação e no Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica - ProfEPT.

Reginaldo Leandro Plácido, Instituto Federal Catarinense - IFC

Doutorado em Educação pela Universidade Metodista de Piracicaba (2014) com doutoramento intercalar em História da Educação pela Universidade de Lisboa. Mestrado em História e Teologia pelo Instituto Ecumênico de Pós-Graduação em Teologia (2008). Licenciatura em Pedagogia pela Universidade da Região de Joinville (2005). Licenciatura em História pela Faculdade Metropolitana de Blumenau (2019). Bacharel em Teologia pelo Centro Universitário Metodista Izabela Hendrix (2015). Professor EBTT do Instituto Federal Catarinense. Docente do Mestrado em Educação Profissional e Tecnológica do IFC. Diretor de Ensino do IFC. Avaliador ad hoc do Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira.

Cladecir Alberto Schenkel, Instituto Federal Catarinense - IFC

Possui graduação em Licenciatura em Ciências Agrícolas pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (1991), Mestrado em Ciências Sociais em Desenvolvimento, Agricultura e Sociedade pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (1997) e Doutorado em Educação pela Universidade Federal de Uberlândia (2012). É professor do ensino básico, técnico e tecnológico no Instituto Federal Catarinense (IFC). Atualmente, é Pró-Reitor de Pesquisa, Pós-Graduação e Inovação e docente permanente do Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica em rede nacional, Polo IFC/Blumenau.

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Published

2020-10-19

How to Cite

DE CASTRO, Cloves Alexandre; PLÁCIDO, Reginaldo Leandro; SCHENKEL, Cladecir Alberto. Socio-spatial history of labor in Brazil, technological professional education and regional issue. Revista Labor, [S. l.], v. 1, n. 24, p. 331–355, 2020. DOI: 10.29148/labor.v1i24.44200. Disponível em: http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/44200. Acesso em: 18 may. 2024.

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