Politics, education and teaching work

what ethical-political commitment?

Authors

  • Neusa Dal Ri Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Departamento de Administração e Supervisão Escolar. https://orcid.org/0000-0002-3000-2280

DOI:

https://doi.org/10.29148/labor.v1i23.44289

Keywords:

Education. Politics. Teaching work. Ethics in politics

Abstract

Abstract
The purposeofthistextistopresent some reflectionsonthepoliticaltheme, education, teachingworkandtheeducator'sethical-politicalcommitment. The themeisapproachedfromthree points: thepresentationof a quick overview ofthe global situation; theanalysisofeducationalreformsthatconcerntheprecariousnessofteachingworkandactionsofthecurrentgovernment; and, finally, reflectionsontheethical-politicalcommitment in education, whichtranslatesinto social demandsandthepossibilities for advances in publicschools. The research procedures usedwerebibliographicanddocumentaryresearchandsupport for empiricalresearchconducted in publicschools.

Keywords
Education. Politics. Teaching work. Ethics in politics

Author Biography

Neusa Dal Ri, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Departamento de Administração e Supervisão Escolar.

Possui graduação em Licenciatura em Psicologia pela Universidade de São Paulo, graduação em Psicologia pela Universidade de São Paulo, mestrado em Educação (pesquisa educacional) pela Universidade Federal de São Carlos, doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo (1997). Livre-docência pela Universidade Estadual Paulista (2004). Realizou Pós-doutorado na Universidade do Minho, Portugal. Atualmente é professora adjunto - livre-docente III - da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Campus de Marília, docente do Departamento de Administração e Supervisão Escolar e do Programa de Pós-graduação em Educação. Tem experiência na área de Educação e da Sociologia da Educação, com ênfase em Administração Educacional, atuando principalmente com os temas da gestão democrática e política educacional, e com as temáticas: movimentos sociais, educação e trabalho; trabalho associado; economia solidária e autogestão. Editora da Revista ORG&DEMO. Pesquisadora PQ do CNPq. Coordenadora do Doutorado Interinstitucional Capes- Dinter - UNESP/IFCE (2013-2017). Coordenadora do Programa de Pós-graduação em Educação da UNESP, FFC, Campus de Marília (2013-2017). 

References

Referências
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Published

2020-06-15

How to Cite

DAL RI, Neusa. Politics, education and teaching work: what ethical-political commitment?. Revista Labor, [S. l.], v. 1, n. 23, p. 93–112, 2020. DOI: 10.29148/labor.v1i23.44289. Disponível em: http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/44289. Acesso em: 17 may. 2024.

Issue

Section

Dossiê

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