Human formation between curriculum and teaching practice in the integrated high school

Authors

  • Lílian Gobbi Dutra Medeiros Instituto Federal Goiano - Campus Morrinhos
  • Márcia de Souza Oliveira Paes Leme Alberto Instituto Federal Goiano (IFGoiano) - Campus Morrinhos/GO
  • Léia Adriana da Silva Santiago Instituto Federal Goiano (IFGoiano)

DOI:

https://doi.org/10.29148/labor.v2i24.60119

Keywords:

Vocational high school. Integral education. Curriculum. Teaching practice.

Abstract

The Federal Institutes offer professional and technological education and have high school technical education as one of their objectives, which should be offered primarily in the integral modality - integrated high school. From the perspective of omnilateral, polytechnic, and integral human formation, on which this study is based, integrated high school must play a role of transposition for a broad formation of subjects, in the sense of Gramsci's unitary school. In this sense, this study aims to understand how human formation takes place in the curriculum of technical courses integrated to high school on a campus of the Federal Institute of Triângulo Mineiro and in teaching practice, focusing on the areas of Literature and History. The research is exploratory, with a qualitative approach. We used bibliographical and documentary research, with the analysis of two Pedagogical Course Projects, in addition to an open-ended question sent to Literature and History teachers. The data collected through the open-ended question were analyzed using Bardin's content analysis. The documents indicate progress, showing a growing concern with the omnilateral, polytechnic, and integral human formation of the subjects, for the exercise of citizenship and the various functions of the world of work. Teachers' testimonies point to a practice concerned with the use of themes, approaches, and methodological processes that contribute to the integral human formation, although it seems to be a result of more isolated practices.

Author Biographies

Lílian Gobbi Dutra Medeiros, Instituto Federal Goiano - Campus Morrinhos

Licenciada em Letras pela Fundação Educacional de Ituiutaba - Universidade do Estado de Minas Gerais UEMG (2007). Especialista em Educação, pela Universidade Federal de Uberlândia. Mestranda do Programa de Educação Profissional e Tecnológica - ProfEPT, pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Goiano IFGoiano. Professora EBTT Português/Inglês - Ensino Básico, Técnico e Tecnológico, fazendo parte do corpo docente permanente do Instituto Federal do Triângulo Mineiro, campus Ituiutaba - MG. Tem atuação na área de Letras, com ênfase em Línguas Estrangeiras Modernas.

Márcia de Souza Oliveira Paes Leme Alberto, Instituto Federal Goiano (IFGoiano) - Campus Morrinhos/GO

Graduada em Serviço Social pela Universidade Federal de Uberlândia/MG. Especialista em Instrumentalidade do Serviço Social pela Faculdade Única de Ipatinga-MG. Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Goiano (IFGoiano), Campus Morrinhos - GO. Servidora pública no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Triângulo Mineiro (IFTM).

Léia Adriana da Silva Santiago, Instituto Federal Goiano (IFGoiano)

Possui graduação em História pela Universidade Federal de Santa Catarina, mestrado em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina, doutorado em Educação pela Universidade Federal do Paraná, com estágio pós-doutoral na Universidade Autônoma de Barcelona, Espanha, financiado pela Fundação CAPES. Professora do Instituto Federal de Ciência e Tecnologia Goiano. Coordenadora do Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica, ProfEPT - IA campus Morrinhos . Tem experiência na área de Educação, com ênfase no ensino de História, currículo, livros didáticos, politicas públicas latino-americanas e questões étnicas.

References

ARAÚJO, R. M. L. Práticas Pedagógicas e Ensino Integrado. Curitiba: Instituto Federal do Paraná, 2014. – (Coleção formação pedagógica; v.7).

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

BRASIL. Lei nº 11.892 de 29 de dezembro de 2008. Institui a Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica, cria os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia, e dá outras providências. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, 2008. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2008/Lei/L11892.htm. Acesso em: 15 jan. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Resolução nº 6, de 20 de setembro de 2012. Define diretrizes curriculares nacionais para educação profissional técnica de nível médio. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2012. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=11663-rceb006-12-pdf&category_slug=setembro-2012-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 20 out. 2019.

CANDIDO, A. A literatura e a formação do homem. Remate de Males, 3 dez. 2012. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/remate/article/view/8635992. Acesso em: 30 mai. 2020.
CIAVATTA, M. O ensino integrado, a politecnia e a educação omnilateral. Por que lutamos?. Trabalho & Educação, Belo Horizonte, v. 23, n. 1, p. 187-205, jan./abr. 2014. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/9303/6679. Acesso em: 18 out. 2019.

FRIGOTTO, G. A produtividade da escola improdutiva: um (re)exame das relações entre educação e estrutura econômico-social capitalista. São Paulo: Cortez, 1984.

GIL, A. C. Como Elaborar Projetos de Pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

GUIMARÃES, S. (Coord.). Ensino de história e cidadania. Campinas: Papirus, 2016.
IFTM - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Triângulo Mineiro. Projeto Pedagógico Curso Técnico em Agroindústria Integrado ao Ensino Médio, 2012a. Ituiutaba: 100 p. Disponível em: http://www.iftm.edu.br/ituiutaba/cursos/tecnico-integrado-presencial/agroindustria/ppc/. Acesso em: 16 out. 2019.

IFTM - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Triângulo Mineiro. Projeto Pedagógico Curso Técnico em Informática Integrado ao Ensino Médio, 2012b. Ituiutaba: [93] p. Disponível em: http://www.iftm.edu.br/ituiutaba/cursos/tecnico-integrado-presencial/informatica/ppc/. Acesso em: 16 out. 2019.

IFTM - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Triângulo Mineiro. Resolução nº 97/2019, de 25 de novembro de 2019. Dispõe sobre a revisão/atualização do Projeto Pedagógico do Curso Técnico em Agroindústria integrado ao ensino médio do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Triângulo Mineiro – Campus Ituiutaba - 2020/1. Aprovada pelo Conselho Superior em 25 de novembro 2019. Uberaba: Consup, 2019a. Disponível em: http://www.iftm.edu.br/conselho-superior/resolucoes/. Acesso em: 30 mai. 2020.

IFTM - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Triângulo Mineiro. Resolução nº 100/2019, de 25 de novembro de 2019. Dispõe sobre a revisão/atualização do Projeto Pedagógico do Curso Técnico em Informática integrado ao ensino médio do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Triângulo Mineiro – Campus Ituiutaba - 2020/1. Aprovada pelo Conselho Superior em 25 de novembro 2019. Uberaba: Consup, 2019b Disponível em: http://www.iftm.edu.br/conselho-superior/resolucoes/. Acesso em: 30 mai. 2020.

MOURA, D. H. Ensino médio integrado: subsunção aos interesses do capital ou travessia para a formação humana integral?. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 39, n. 3, p. 705-720, jul./set. 2013. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ep/v39n3/10.pdf. Acesso em: 18 out. 2019.

NOSELLA, P. Trabalho e perspectivas de formação dos trabalhadores: para além da formação politécnica. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 12, n. 34, p. 137-151, 2007. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/v12n34/a11v1234.pdf. Acesso em: 16 out. 2019.

RAMOS, M. N. História e política da educação profissional. Curitiba: Instituto Federal do Paraná, 2014.

Published

2020-12-21

How to Cite

MEDEIROS, Lílian Gobbi Dutra; ALBERTO, Márcia de Souza Oliveira Paes Leme; SANTIAGO, Léia Adriana da Silva. Human formation between curriculum and teaching practice in the integrated high school. Revista Labor, [S. l.], v. 2, n. 24, p. 350–371, 2020. DOI: 10.29148/labor.v2i24.60119. Disponível em: http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/60119. Acesso em: 17 may. 2024.

Issue

Section

Dossiê

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.