Institutional memories and comprehensive training in a technical course in the subsequent modality:

do students know the institution that professionalizes them?

Authors

  • Marilanes Gomes de Jesus Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro
  • Gabriela Ventura da Silva Nascimento

DOI:

https://doi.org/10.29148/labor.v2i24.60182

Keywords:

Professional and Technological Education. Institutional Memories. Integral Training.

Abstract

Professional and Technological Education is anchored in the concept of integrated training that, in addition to overcoming educational duality, aims for an integral human formation. Thus, this article aims to promote reflection on the importance of institutional memories for the student in training. From a qualitative approach of exploratory nature, we sought to investigate student knowledge, in a subsequent course, regarding institutional memories in a federal institute of the Federal Network of Professional, Scientific and Technological Education. Therefore, following the perspective of integral education in Professional and Technological Education, the discussions sought reflection on the importance and contributions of access to institutional memories during the formative process and the institutional role in this context. The research reaffirmed the importance of revisiting institutional memories, as well as revealed the relevance of their dissemination in the school environment as one of the possibilities for strengthening the integral education of students. The results revealed that, despite the little knowledge of the participants about the institution, they were receptive to the proposal and showed interest in the theme, attributing importance of such information to their training.

Author Biographies

Marilanes Gomes de Jesus, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro

Licenciada em Letras pela Universidade Estácio de Sá, com pós-graduação lato sensu em Metodologias do Ensino da Língua Portuguesa pela mesma Instituição de Ensino. Mestranda pelo Programa de Mestrado em Educação Profissional e Tecnológica (PROFEPT), no Instituto Federal do Rio de Janeiro-Campus Mesquita. Técnica Administrativa em Educação, no cargo de assistente em administração, no  Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro - Campus São Gonçalo.

Gabriela Ventura da Silva Nascimento

Professora do Instituto Federal de Ciência, Educação e Tecnologia do Rio de Janeiro IFRJ. Doutora em Educação em Ciências e Saúde pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (NUTES)/UFRJ. Mestre em Ciências pela Fundação Oswaldo Cruz / Instituto Oswaldo Cruz. Licenciada em Ciências Biológicas pela UFRJ. Docente do Programa de pós-graduação Lato sensu em Educação e Divulgação Científica do Campus Mesquita/IFRJ e docente do Programa de Mestrado em Rede em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT). Desenvolve pesquisa, extensão e ensino nas áreas da Educação Ambiental, Educação em Ciências, Divulgação Científica e Educação Profissional e Tecnológica.

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Published

2020-12-21

How to Cite

JESUS, Marilanes Gomes de; NASCIMENTO, Gabriela Ventura da Silva. Institutional memories and comprehensive training in a technical course in the subsequent modality:: do students know the institution that professionalizes them? . Revista Labor, [S. l.], v. 2, n. 24, p. 396–416, 2020. DOI: 10.29148/labor.v2i24.60182. Disponível em: http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/60182. Acesso em: 14 may. 2024.

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