Digital social networks as a tool in the interdisciplinary teaching-learning process:

using Facebook in technical education integrated to high school

Authors

  • Danila Cristiane Marques Sanches Dockhorn Instituto Federal do Paraná - IFPR
  • Júlio César da Silva Universidade do Constestado - UNC , Programa de Programa de Mestrado Profissional em Administração (PMPA)
  • Maria José Carvalho de Souza Domingues Fundação Universidade Regional de Blumenau, Centro de Ciências Socias Aplicadas, Programa de Pós Graduação Em Administração.

DOI:

https://doi.org/10.29148/labor.v2i24.60186

Keywords:

Ensino por multimeios. Atividades de ensino-aprendizagem. Educação Profissional Integrada.

Abstract

The social networks have occupied growing space in youth activities. The success of Facebook is targeted largely by the possibility of rapprochement between people and ease of use. To know how social networks, especially Facebook, can help in the teaching-learning process is still new in the school. Therefore, this paper aims to analyze the use of a Facebook group to support the teaching-learning process on schools in high school. The research was conducted with 24 students and a teacher of the matter Integration Project I, in the class of the 1st year of the higher secondary technical-professional education. It is characterized as a case study. The research’s basis is the use of testimonials and analysis of posts on the group's page in the social network. Through qualitative analysis employed the use of techniques of content analysis and the Wordle application usage for data analysis on the network. As results stand out: the use of Facebook is valued as an important collaborative tool between students and teachers and students. The authorship of the students is also highlighted, as well as more dynamic, interaction among students. As well as a tool to improve the class relationship, to allow the construction of a collaborative environment and at the same time critical.

Author Biographies

Danila Cristiane Marques Sanches Dockhorn, Instituto Federal do Paraná - IFPR

Mestre em Administração pela Universidade Regional de Blumenau - FURB. Especialista em Moda e Gestão pelo SENAI Londrina, Bacharel em Moda pela Universidade Estadual de Maringá. Professora Ensino, Básico Técnico e Tecnológico no Instituto Federal do Paraná, Campus Goioerê no curso de Técnico em Produção de Moda. Coordenação do Projeto de Extensão CriaDança e dos projetos de ensino Fotografia Criativa e Desenho digital em software livre. Coordenadora do tcc do curso em técnico em Produção de moda. Membro do Núcleo de Arte e Cultura.

Júlio César da Silva, Universidade do Constestado - UNC , Programa de Programa de Mestrado Profissional em Administração (PMPA)

Doutor em Ciências Contábeis e Administração-FURB (2015). Mestre em Engenharia de Produção -UFSC (2003) e Graduado em Administração-FERJ (1997). Docente e Pesquisador do Programa de Mestrado Profissional em Administração (PMPA) da Universidade do Contestado (UNC). Atua como Consultor empresarial e voluntário de entidades empresariais e culturais. Atua na docência com foco em Estratégias, Inovação, Marketing e Teorias das Organizações. Diretor da Cervejaria Maestro Ltda. Lecionou como professor colaborador no Mestrado em Administração PPGAd-FURB, como atividade do Pós-Doutorado. Foi professor visitante do Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey-México e professor de Pós-Graduação da École des Mines - Saint Etienne- France Intituto Heliopolis e UNERJ.

Maria José Carvalho de Souza Domingues, Fundação Universidade Regional de Blumenau, Centro de Ciências Socias Aplicadas, Programa de Pós Graduação Em Administração.

Maria José Carvalho de Souza Domingues possui graduação em Ciências da Administração pela Universidade Federal de Santa Catarina (1986), mestrado em Administração pela Universidade Federal de Santa Catarina (1991) e doutorado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina (2003). É professora titular da Universidade Regional de Blumenau/FURB, no Departamento de Administração . Tem experiência na gestão universitária tendo atuado como Diretora do Centro de Ciências Sociais Aplicadas, Pró-Reitora de Ensino Médio, Graduação e Profissionalizante e coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Regional de Blumenau/FURB. Nos Programas de Pós-Graduação em Administração e de Ciências Contábeis ministra disciplinas e desenvolve pesquisas relacionadas a gestão universitária e a tecnologias no ensino. (Texto informado pelo autor)

References

ALMEIDA, Ana Maria. A autoria e a colaboração na aprendizagem da matemática por meio do recurso pedagógico do facebook. Diálogos Educacionais em Revista, v. 5, n. 1, p. 28-47, 2014.
BONA, Rafael José; BRONNEMAN, Márcia Regina; MARANTE, Gabriel; DOMINGUES, Maria José Carvalho de Souza. Transmídia como ferramenta educacional na área de Moda: relatos interdisciplinares acerca da produção de fashion films. Revista GEMInIS, São Carlos, UFSCar, v. 10, n. 3, p. 121-137, set./dez., 2019.
BRANDTZAEG, Petter Bae; HEIM, Jan. Initial context, user and social requirements for the Citizen Media applications: Participation and motivations in off- and online communities. Citizen Media Project ,2007.
COSTA, Ana Maria Simões Netto, & FERREIRA, André Luiz Andrejew. Novas possibilidades metodológicas para o ensino-aprendizagem mediados pelas redes sociais twitter e facebook. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, v. 3, n. 2, p. 136-147,2013.
DOTTA, Sílvia. Uso de uma mídia social como ambiente virtual de aprendizagem. In: Anais do Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, nov. 2011.
EDUCAUSE. 7 Things You Should Know About Facebook II, 2007. < http://net.educause.edu/ir/library/pdf/ELI7025.pdf > Acesso em 01 de novembro de 2014.
GABRIEL, Martha. SEM e SEO: Dominando o Marketing de busca. São Paulo: Novatec, 2009.
GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. In: Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 2010.
LEMOS, André; LÉVY, Pierre. O futuro da internet: em direção a uma ciberdemocracia planetária. São Paulo: Paulus, 2010.
LÉVY, Pierre. A máquina universo: criação, cognição e cultura informática. Porto Alegre: Artmed, 1998.
LÉVY, Pierre. O que é virtual. Rio de Janeiro: Editora Trinta e Quatro, 2011.
LIMA, Luciana; VELAZQUEZ, Francisco; CORDEIROS, Gisele; HAGUENAUER, Cristian. Narrativa transmídia na eduação: experiência da Educoteca nas escolas públicas da cidade do Rio de Janeiro.Revista EducaOnline, v. 9, n. 3, p. 1-15, set./dez., 2015.
MARTÍN-MORENO, Cerrilo Quintina. Aprendizaje colaborativo y redes de conocimiento. Libro de actas de las IX Jornadas Andaluzas de Organización y Dirección de Instituciones Educativas. Granada: Grupo Editorial Universitario, 2004, p. 55-70.
MENLO PARK, Calif., Facebook, Inc. (Nasdaq: FB) today reported financial results for the quarter ended March 31,2020. 29 de abril, 2020, PRNewwire. < https://investor.fb.com/investor-news/press-release-details/2020/Facebook-Reports-First-Quarter-2020-Results/default.aspx> Acesso em 23 de julho de 2020,
MINHOTO, Paula; MEIRINHOS, Manuel. As redes sociais na promoção da aprendizagem colaborativa: um estudo no ensino secundário. Educação, Formação & Tecnologias, p. 25-34, nov. 2011
PANTELI, Niki. Virtual Social Networks: Mediated, Massive and Multiplayer Sites, Palgrave-Macmillan. Hampshire, UK, 2009.
PATRÍCIO, Maria Raquel; GONÇALVES, Vitor. Facebook: rede social educativa? In: I Encontro Internacional TIC e Educação. Lisboa: Universidade de Lisboa, Instituto de Educação, p. 593-598, 2010.
PETTENATI, Mariachiara; RANIERI, Maria. Informal learning theories and tools to support knowledge management in distributed CoPs. In Innovative Approaches for Learning and Knowledge Sharing, EC-TEL. Workshop Proceeding, 2006.
QUINTANILHA, Luiz Fernando. Inovação pedagógica universitária mediada pelo Facebook e YouTube: uma experiência de ensino-aprendizagem direcionado à geração-Z. Educar em Revista, n. 65, p.249-263, jul./set. 2017
RAUPP, Daniele; EICHLER, Marcelo Leandro. A rede social Facebook e suas aplicações no ensino de química. RENOTE, v. 10, n. 1, 2012.
RICHARDSON, Roberto Jarry. Pesquisa Social: métodos e técnicas. 2a ed. São Paulo: Atlas, 1989.
SANTAELLA, Lucia. Comunicação ubíqua: repercussões na cultura e na educação. São Paulo: Paulus, 2013.
SELWYN, Neil. Schooling the Mobile Generation: The future for schools in the mobilenetworked society. British Journal of Sociology of Education, v. 24, n. 2, p. 131-144, 2003.
SOCIALBAKERS. Facebook statistics directory, (2014). < http://www.socialbakers.com/statistics/facebook> Acesso em 01 de dezembro de 2014.
SODRÉ, Muniz. Reinventando a Cultura: a comunicação e seus produtos. Petrópolis: Vozes, 1996.
VERMELHO, Sônia Cristina; VELHO, Ana Paula Machado. As pesquisas sobre redes sociais digitais no Brasil: Análise do período de 2001 a 2012. Hipertextus Revista Digital v. 15, out. 2016.
WAISELFISZ, Júlio Jacobo. Lápis, borracha e teclado: tecnologia da informação na educação – Brasil e América Latina. Brasília: RITLA, Instituto Sangari, MEC, 2007.

Published

2020-12-20

How to Cite

DOCKHORN, Danila Cristiane Marques Sanches; SILVA, Júlio César da; DOMINGUES, Maria José Carvalho de Souza. Digital social networks as a tool in the interdisciplinary teaching-learning process: : using Facebook in technical education integrated to high school . Revista Labor, [S. l.], v. 2, n. 24, p. 204–227, 2020. DOI: 10.29148/labor.v2i24.60186. Disponível em: http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/60186. Acesso em: 14 may. 2024.

Issue

Section

Dossiê

Similar Articles

<< < 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.