Identity constitution of high school technical education teacher

Authors

  • Viviane Cardoso Cunha de Lima Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza
  • Adair Mendes Nacarato Universidade São Francisco

DOI:

https://doi.org/10.29148/labor.v1i25.60205

Keywords:

Professional identity. Technical education. Technological education teacher

Abstract

This text presents an excerpt from a master's research carried out with high school technical teaching teachers who work in schools at the Paula Souza Center, in the state of São Paulo. It is a qualitative research whose data were produced with narrative interviews with five teachers (three male and two female), from different school units. The goal of this text is to seek evidence of the constitution of the identity of these professionals from the experience lived and perceived by them in teaching practice. Within these five professors, two had a college degree, the others had only technical training and had no intention of becoming teachers. However, when they entered the education network, they became identified with the profession due to the good teaching work conditions; they feel valued in the institution. They became teachers in the exercise of the teaching profession and have built professional identity in interpersonal relationships with students and colleagues. The institutional environment favors the performance of collective work and teachers feel they have a certain social status and that they are part of the network.

Author Biographies

Viviane Cardoso Cunha de Lima, Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza

Atualmente a pesquisadora é professora de ensino médio técnico convocada para representar o Centro Paula Souza junto à Comissão de Execução de Desenvolvimento, de que trata o Decreto 60.089/2014 que dispõe sobre a implementação do sistema de gestão integrada de recursos humanos e de folha de pagamento-Gestão Integrada RH-Folh@ da Secretaria da Fazenda e Planejamento do estado de São Paulo.

Orcid: https://orcid.org/0000-0003-3622-6223

Adair Mendes Nacarato, Universidade São Francisco

Graduada em Matemática pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (1975), mestre em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (1994) e doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (2000). Atualmente é docente da Universidade São Francisco, campus de Itatiba, junto ao Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Educação e ao curso de Pedagogia. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Permanente, atuando principalmente nos seguintes temas: educação matemática, formação de professores, prática pedagógica e narrativas (auto)biográficas. Atua em cursos de extensão voltados à formação docente e ao desenvolvimento curricular em matemática. Realizou estágio de pós-doutoramento junto ao PPGE da UFRN no campo dos estudos biográficos, sob supervisão da Profa. Dra. Maria da Conceição Passeggi. É editora da Revista Horizontes. É pesquisadora produtividade/CNPq, nível 2. É líder dos grupos de pesquisa: Grupo Colaborativo em Matemática (Grucomat) e Histórias de Professores que Ensinam Matemática (HIFOPEM).

https://orcid.org/0000-0001-6724-2125

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Published

2021-04-29

How to Cite

LIMA, Viviane Cardoso Cunha de; NACARATO, Adair Mendes. Identity constitution of high school technical education teacher. Revista Labor, [S. l.], v. 1, n. 25, p. 297–317, 2021. DOI: 10.29148/labor.v1i25.60205. Disponível em: http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/60205. Acesso em: 19 may. 2024.

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