The The materiality process of the common polytechnical core’s in the context of Integrated High School at the Instituto Federal de Santa Catarina, Chapecó Campus

Authors

  • IZAC DE SOUSA BELCHIOR PROFEPT - IFSC
  • Adriano Larentes da Silva IFSC

DOI:

https://doi.org/10.29148/labor.v1i24.60081

Keywords:

Integrated High School. Polytechnical. Common Polytechnical Core.

Abstract

This article debates about the common polytechnical core’s development in the Integrated High School (EMI) at Instituto Federal de Santa Catarina (IFSC), Chapecó Campus, by the contributions from two workgroups that were responsible for the curricular reconstruction of EMI in that campus. It aims to show the limits and possibilities of materialization of the common polytechnical core, as a philosophical concept, a methodological tool and praxis, in the Integrated High School. This works is divided in three sections: the first deals with the Integrated High School and it’s challenges, bearing in mind the efforts to overcome the duality of teaching; the second describes the common polytechnical core issue as a polytechnical education praxis and input to a omnilateral humanitarian education, and the third addresses the efforts to materialize the common polytechnical core in the IFSC’s (Chapecó Campus) experience, through the Integration Workshops and other interdisciplinary curricular units. The data and analysis stem from bibliographical, document and field research, held from 2018 to 2020, along with IFSC, whom highlighted the debates, clashes and possibilities of advances in interdisciplinary and integrated teaching practices, and a coherent curricular organization with an integral humanitarian formation perspective, in the context of Federal Institutes’ high school.

Author Biographies

IZAC DE SOUSA BELCHIOR, PROFEPT - IFSC

Licenciado em Geografia pela Universidade Federal do Piauí - UFPI, com especialização em Gestão e Docência do Ensino Superior - Faculdade Atual. Mestre em Educação Profissional e Tecnológica pelo PROFEPT/IFSC. Professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Piauí - campus Uruçuí. 

Adriano Larentes da Silva , IFSC

Pós-doutor em Educação pela Universidade Nacional Autônoma do México e em Políticas Públicas e Formação Humana pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Doutor em História pela Universidade Federal de Santa Catarina e professor do Instituto Federal de Educação de Santa Catarina, Campus Chapecó. É professor do mestrado PROFEPT/IFSC, onde leciona os componentes curriculares Bases Conceituais em EPT e Currículo e Formação Integrada. Também é líder do Grupo de Estudo e Pesquisa em Currículo Integrado do IFSC, Câmpus Chapecó e do Núcleo de Estudo, Pesquisa e Formação em Ensino, Trabalho e Sociedade. 

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Published

2020-10-19

How to Cite

BELCHIOR, IZAC DE SOUSA; LARENTES DA SILVA , Adriano. The The materiality process of the common polytechnical core’s in the context of Integrated High School at the Instituto Federal de Santa Catarina, Chapecó Campus . Revista Labor, [S. l.], v. 1, n. 24, p. 223–272, 2020. DOI: 10.29148/labor.v1i24.60081. Disponível em: http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/60081. Acesso em: 16 may. 2024.

Issue

Section

Dossiê

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